Don’t Look Up – Recenzie

Acum, probabil, ca și în realitate vor exista cinefili care vor privi în sus către filmul de față și vor aproba partitura și firul epic al celor două personaje principale, dar probabil vor exista și oameni care vor opta pentru varianta "prezidențială".

0
3104

“Un lucru este însă cert, Don’t Look Up trebuie văzut și luat ca atare.”

Regizor: Adam McKay

Scenariu: Adam McKay

Gen: Dramă, Sci-Fi, Comedie

Lansre: 24.12.2021

Durata: 2h 18min.

Studio: Bluegrass Films, Hyperobject Industries

Distribuitor: Netflix

Leonardo DiCaprio … Dr. Randall Mindy
Jennifer Lawrence … Kate Dibiasky
Meryl Streep … President Orlean
Cate Blanchett … Brie Evantee
Rob Morgan … Dr. Teddy Oglethorpe
Jonah Hill … Jason Orlean
Mark Rylance … Peter Isherwell
Tyler Perry … Jack Bremmer
Timothée Chalamet … Yule
Ron Perlman … Benedict Drask
Ariana Grande … Riley Bina
Kid Cudi … DJ Chello (Scott Mescudi)

Nu priviți în sus spune povestea a doi astronomi insignifianți, care trebuie să participe la un turneu mediatic mondial pentru a avertiza omenirea în legătură cu iminenta sosire a unei comete care va distruge Pământul.

Premiat cu Oscar la categoria “Best Writing, Adapted Screenplay” pentru The Big Short și având în portofoliu multe filme de comedie nebune (Step Brothers, Anchorman), Adam McKay ne-a făcut o surpriză enormă atunci când am văzut pentru prima oară trailer-ul pentru Don’t Look Up/”Nu priviți în sus” pentru Netflix. Pur și simplu nu avea cum să nu-ți cadă falca la vederea atâtor staruri cunoscute, toate laolaltă într-un proiect cu teme Sci-Fi, din care e ușor să-i detectezi stilul lui McKay. Din trailer am dedus că avea să fie o comedie grozavă, sarcasmul fiind poate ingredientul cel mai piperat al filmului.

DON’T LOOK UP, RON PERLMAN as COLONEL DRASK Cr. NIKO TAVERNISE/NETFLIX © 2021

Recunosc, am fost foarte curios să-l văd, mai ales că unul dintre actorii mei preferați se află în distribuție și tema Armageddon-iană folosită cu Pământul în ultimele sale momente înainte de distrugere, nu putea decât să fie alt ingredient ce avea să ne de-a o aromă dulce/amară.

Vestea excelentă a venit de la Netflix când ne-au anunțat că putem participa la un zoomround-table cu actorii și regizorul, apoi primirea în avans a filmului pentru vizionare a dat cu hype-ul de pământ și n-am stat prea mult pe gânduri și i-am dat cu play, iar acum, după ce am lăsat să se așeze puțin cele văzute, vă spunem și voi la ce să vă așteptați de la el fără a călca în stachini (fără spoilere).

DON’T LOOK UP, LEONARDO DICAPRIO as DR. RANDALL MINDY. Cr. NIKO TAVERNISE/NETFLIX © 2021

Subiectul filmului, în linii mari, îl descrie perfect sinopsis-ul extins al filmului din care aflăm despre Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence), o proaspătă absolventă a facultății de Astronomie, și profesorul ei, dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio), fac o descoperire uluitoare: o cometă care orbitează în sistemul solar. Prima problema este că traiectoria ei indică o coliziune directă cu Pământul. A doua este că nimănui nu pare să-i pese. Aparent, vestea unei comete de dimensiunea Everestului care ar putea distruge Pământul este una greu de digerat. Cu ajutorul doctorului Oglethorpe (Rob Morgan), Kate și Randall pornesc într-un turneu mediatic, care îi poartă din cabinetul indiferentei președinte Orlean (Meryl Streep) și al fiului ei lingușitor și angajat în funcția de șef de personal, Jason (Jonah Hill), până în studiourile The Daily Rip, un matinal plin de viață, găzduit de Brie (Cate Blanchett) și Jack (Tyler Perry). La doar șase luni distanță de impactul cu cometa, gestionarea unui flux de știri de 24 de ore și atragerea atenției publicului obsedat de rețelele de socializare înainte de a fi prea târziu se dovedește a fi o sarcină surprinzător de comică.

De ce este nevoie să faci pur și simplu omenirea să privească în sus?!

Încă din primele minute de film care debutează pe muzica lui Wu-Tang Clan cu “Ain’t Nuthing ta F’ Wit” și cu un generic cu fonturi uriașe, titlul făcându-și apariția pe fundal cu Dibiasky dând la boboci, McKay ne pregătește în stilul său. Firul epic continuă și efectiv nu poți să nu-l asociezi cu povestea asemănătoare din filmul cu Bruce Willis, Armageddon, care merge-n paralel până dăm de eroul Benedict Drask (Ron Perlman), de acolo povestea pornind către o altă direcție a poveștii. Întâi de toate trebuie să ne lămurim că nu este tocmai un film Sci-Fi asemănător peliculelor despre sfârșitul Pământului cum ne-a obișnuit, spre exemplu Roland Emmerich (The Day After Tomorrow, 2012), deși spre sfârșit vom avea parte și de ceva efecte speciale mișto care să încheie cum se cuvine povestea. Dar până acolo sunt multe de spus, povestea fiind despre răspunsul omenirii legat de un eveniment cataclismic descoperit de Dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) și Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence), mai exact o cometă – care va purta numele celui care a descoperit-o, Dibiasky. Dibiasky are traiectorie exactă către Pământ și este de mărimea Alpilor, efectele urmând să fie devastatoare.

“I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers” – Jack Handey

Dr. Mindy – un personaj foarte emotiv trebuie să meargă alături de Dibiasky la DC, de urgență, să prezinte situația gravă președintelui Orlean (Meryl Streep) pentru a iniția cel mai probabil un plan de oprire a cometei și de a informa populația. Ei bine, întâlnirea după ce că eșuează în prima instanță căci sunt luați peste picior nu numai de președintă dar și de fiul acestuia – Chief of Staff, Jason (Jonah Hill). La o a doua încercare, totuși, care are un substrat venit din partea mamei și fiului de la conducere – aflați în pline alegeri prezidențiale, decid un (fel de) plan înclinat, bineînțeles, spre interesele Orlean.

DON’T LOOK UP (L to R) CATE BLANCHETT as BRIE EVANTEE, TYLER PERRY as JACK BREMMER, LEONARDO DICAPRIO as DR. RANDALL MINDY, JENNIFER LAWRENCE as KATE DIBIASKY, Cr. NIKO TAVERNISE/NETFLIX © 2021

Disperarea celor doi (Kate & Randall) asupra faptului că nu sunt luați deloc în serios îi duc în studioul unui post de știri unde la pupitru sunt Brie Evantee (Cate Blanchett) și Jack Bremmer (Tyler Perry) a căror emisiune oferă… ceea ce vrea lumea să audă pentru creșterea audienței, ce mai mare influență având-o rețelele de socializare.

Biroul oval decide să intervină printr-o metodă Armageddon-iană și mai au ca alternativă o variantă în care este implicat cel mai bogat om din lume, Peter (Mark Rylance) speranțele omenirii agățându-se practic de una dintre cele două variante. Timpul trece rapid, cei doi luptând din răsputeri printr-un turneu mediatic de aducere la cunoștință omenirii pericolul care se apropie, dar în paralel se desfășoară și campania de alegeri prezidențiale care, ambele având ca tag-line-uri:

Don’t Look Up

vs

Just Look Up

Bineînțeles că se va ajunge la o concluzie finală care va contiua ca post credits scene și care se va aduce și mai adânc în viitor după ce se încheie tot genericul, așadar rămâneți până la sfârșit de tot că o să merite pentru o porție de râs zdravănă urmată de o perioadă de stat pe gânduri și asociind totul cu viața pe care o ducem toți în ziua de astăzi.

Idiocracy este alt film din care pare să se fi inspirat McKay dar parcă subiectul nu este atât de taboo și adaptat oarecum la zi, la trăirile din perioada aceasta. Muzica este și ea prezentă debutând cu Wu-Tang Clan (în căștile lui Debiaski) și continuând în fundal pe parcusul filmului în ton cu situația de pe ecran.

NEW YORK, NEW YORK – DECEMBER 05: (L-R) Tyler Perry, Scott Stuber, Jennifer Lawrence, Tomer Sisley, Leonardo DiCaprio, Meryl Streep, Jonah Hill, Himesh Patel, Kid Cudi, Adam McKay, Ron Perlman, Kira Goldberg, Kevin Messick, and Paul Guilfoyle attend the “Don’t Look Up” World Premiere at Jazz at Lincoln Center on December 05, 2021 in New York City. (Photo by Dimitrios Kambouris/Getty Images for Netflix)

Pe parcursul poveștii filmului vom mai întâlni fețe celebre inclusiv din lumea muzicii (Ariana Grande, Kid Cudi) și dacă ești bine atent probabil vei mai recuoaște și alți actori/actrițe mai mult sau mai puțin cunoscuți, Yule (Timothée Chalamet) fiind poate cea mai exotică prezentă dintre toate. Să fim înțeleși, cast-ul este demențial, toți joacă superb, dar, după cum e și de așteptat, fiind foarte mulți, partiturile lor nu vor fi atât de evidente și explicate/dezvoltate pe cât ne dorim noi, dar sigur vor ieși în evidență. DiCaprio merită cu vârf și îndesat nominalizările primite până acum pentru Rol Principal căci dă, ca deobicei, tot ce poate, dr. Randall Mindy fiind superb jucat de acesta. Personal nu am fost însă impresionat de Kate-ul lui Jennifer Lawrence, dar faptul că a intrat și ea la nominalizări pentru Rol Principal Feminin… nu știu, poate nu am fost atât de atent la jocul ei pe cât am fost la al lui DiCaprio.

DON’T LOOK UP (clockwise) MERYL STREEP as PRESIDENT JANIE ORLEAN, LONNIE FARMER as AIDE #1, JENNIFER LAWRENCE as KATE DIBIASKY, LEONARDO DICAPRIO as DR. RANDALL MINDY, ROB MORGAN as DR. CLAYTON “TEDDY” OGLETHROPE, JONAH HILL as JASON ORLEAN, RICHARD DONELLY as AIDE #2 Cr. NIKO TAVERNISE/NETFLIX © 2021

Jason-ul lui Jonah Hill e deliciu absolut și-i veți detecta imediat stereotipul, dar laude merg și la doamna Președintă (Steep) care, efectiv nu mai are nevoie de explicații sau justificări căci femeia asta scoate untul din rolurile sale și statuetele primite pe la festivaluri subliniază asta. Cate Blanchett este și ea senzațională în rolul lui Brie, iar Jack (Tyler Perry) o completează pe rol, chiar dacă nu a are așa de mult screentime. Apariția lui Timothée este, de asemenea, scurtă, dar interacțiunea cu personajul lui Kate oferă o mai mare structurare a acesteia, iar cuplul Riley (Ariana Grande) & DJ Chello (Kid Cudi) condimentează totul cu puțină muzică. Benedict (Ron Perlman) reprezintă eroul de care are nevoie omenirea, și o face bine pe rol, iar miliardarul Peter (Mark Rylance) te va duce cu gândul probabil, la Elon 🙂

Nu știu voi, dar eu nu am putut să nu mă binoculez constant și să mă zgârie pe creier frezurile lui Kate și Dr. Teddy și pentru că tot vorbim de aspect, filmul arată excelent. Efecte speciale bune, o integrare a științifico-fantasticului foarte credibilă și contează asta pentru că accentuează așa cum trebuie povestea.

DON’T LOOK UP, JONAH HILL as JASON ORLEAN. Cr. NIKO TAVERNISE/NETFLIX © 2021

După cum am spus, stați neapărat la generic (middle) și până la sfârșit de tot (fanii MCU știu ce vreau să zic) pentru că cele două scene sigur vă vor smulge un zâmbet larg. Gustul amar însă, o să vină după film, după ce-l vei rumega puțin în esență și mesaj pe care-l transmite (mai mult sau mai puțin indirect) și poate-ți va da și ție acel sentiment de… satiră vis-a-vis de oameni și omenire.

Acum, probabil, ca și în realitate vor exista cinefili care vor privi în sus către filmul de față și vor aproba partitura și firul epic al celor două personaje principale, dar probabil vor exista și oameni care vor opta pentru varianta “prezidențială”. Un lucru este însă cert, Don’t Look Up trebuie văzut și luat ca atare. Zâmbești, te miri, te bucuri de un joc actoricesc bun și un concept/idee a lui McKay care, poate nu e întregime originală, dar cu siguranță încorporează elemente care aduc atât culoare filmului, dar te și lasă pe gânduri și generează întrebări chiar și după ultima secundă de după generic.

DON’T LOOK UP, Meryl Streep as President Janie Orlean. Cr. Niko Tavernise / Netflix © 2021

Rămâne, așadar, să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Filmul Don’t Look Up/”Nu priviți în sus” va fi disponibil din 24 decembrie pe Netflix.