Pe 18 și 19 iunie, la TIFF 2022, în cadrul secțiunii Focus Polonia a avut loc proiecția a două episoade din serialul Klangor (Clangor) (Canal+).

Proiecția din 18 iunie, a avut loc începând cu ora 14:45 la Universitatea Sapientia, iar primele două episoade au putut fi urmărite și pe 19 iunie la UBB Open Air, începând cu ora 22.

Regizorul serialului este Lukasz Kosmicki, iar noi am avut onoarea să îi adresăm domniei sale câteva întrebări anticipat, după ce am văzut și noi primele 2 episoade. Imediat vă vom spune păreri despre debutul seriei, al cărui prim sezon are 8 episoade și interviul, în exclusivitate la MovieNews.ro.

Din data de 29 august, serialul va fi disponibil publicului român, fiind difuzat luni și joi de la 21:30 în exclusivitate la Focus Sat TV și disponibil de asemenea în biblioteca video on-demand prin Aplicația Focus Sat.

În Klangor, un gardian de închisoare vinde droguri unui deţinut. Câteva ore mai târziu, doi deţinuţi mor, iar un al treilea, Emil, trebuie dus de urgenţă la spital. Când îşi recapătă cunoştinţa, evadează. E nevoie de o zi ca poliţia să-l prindă, dar până atunci vieţile a două familii au fost deja date peste cap… În distribuție îi avem pe Arkadiusz Jakubik, Maja Ostaszewska, Aleksandra Poplawska, Wojciech Mecwaldowski, Piotr Witkowski, Magdalena Czerwinska, Katarzyna Galazka, Ludwik Borkowski, Matylda Giegzno, Maciej Musiał, de scenariu se ocupă Kacper Wysocki, iar regia îi aparține lui Lukasz Kosmicki. Seria este o producție Canal+, iar primul sezon are 8 episoade a câte aproximativ 50 de minute fiecare.

Episodul pilot pentru Klangor începe cu o scenă tensionată care se încheie cu un fapt macabru, iar în fața camerei lui Kosmicki, într-o geacă galbenă ca de “canar”, Arkadiusz Jakubik joacă rolul impecabil Rafal Wejman – un psiholog al unui penitenciar unde-l are în supraveghere și pe Emil Knapik (Konrad Eleryk). Acasă la Rafal, cele două fiice ale sale Gabi (Matylda Giegzno) și Hania (Katarzyna Galazka) nu se înțeleg tocmai bine, iar spre sfârșitul primului episod o vom cunoaște și pe Magda (Maja Ostaszewska) – soția lui Rafal și mama celor două fete.

Drogurile din pușcărie duc la comiterea unor crime, iar Emil e ținta care devine dublă într-un caz al altei crime desfășurate în afara pușcăriei și are legătură cu un numitor comun între cele două fiice ale lui Rafal. Există oare o conexiune? Poliția investighează alături de Rafal și situația se complică pe parcurs, episodul 2 mai mult amestecând ițe decât desfăcându-le, dar este timp destul de explicații în cele 6 episoade rămase.

Episodul doi aduce în poveste și un storyline secundar – ca să-l numesc așa, în care e implicată o bandă pusă pe răzbunare și familia uneia dintre cele trei victime, ținta nemaifiind doar Emil ci și apropiați ai lui Rafal care este prins între ciocan și nicovală.

Cu o atmosferă sumbră, rece, nuanțele de gri și orchestrația calmă dar cu tente obscure, Klangor ne introduce în lumea crimei și a drogurilor, a familiei și a disperării de a o ține reunită și de a pune la grea încercare alegerea dintre sacrificiul celor apropiați și profesie.

Un serial criminalistic în care investigația și notele detective aduc complexitate și deschid semne de întrebare, orchestrat adecvat de către Kosmicki al cărui stil de filmat preferat e cu imagini tremurânde, close-up-uri pe chipurile personajelor și opțiunea de plasare a subiecților umani în stânga sau în dreapta cadrelor. Kosmicki preferă ca între subiectul filmat și cameră să se afle obiecte estompate, ca și cum s-ar filma pe furiș și chiar dacă nu e tocmai o metodă inovatoare, este clar una potrivită pentru acest tip de serial.

Personajele sunt interpretate exemplar, apar și scene nerecomandate celor slabi de inimă menite să accentueze gravitatea situației și a momentului, iar scenaristic vorbind lui Kacper Wysocki îi place să înoade acele ițe, dar și să lase privitorului libertatea de a-și concepe propriile opinii, pe parcursul desfășurării episoadelor. Nu este genul de serie slow-burn, se întâmplă destule chestii în cele aproximativ 50 de minute per episod, cel puțin în primele două și este genul de serie la care episoadele se încheie în “coadă de pește” sporind curiozitatea telespectatorilor pentru următorul episod.

Până una-alta, noi abia așteptăm să vedem și restul de 6 episoade, dar până atunci, după cum v-am promis, înainte de un scurt bio al regizorului Kosmicki, vă spunem ce am discutat cu acesta despre producție și bineînțeles, despre participarea sa la TIFF pentru a-l promova.

Lukasz Kosmicki

Lukasz Kosmicki s-a născut pe 9 septembrie 1968 în Szamotuly, Wielkopolskie, Polonia și a debutat ca regizor la scurt-metrajul Naked Truth în 2004, în 2012 regizând serialul Rodzinka.pl, iar în 2013, respectiv 2016, s-a ocupat de Recipe for Life și Druga szansa. 2019 a fost un an excelent pentru Kosmicki regia filmului The Coldest Game, cu Bill Pulman în distribuție, aducându-i mai multe nominalizări la festivaluri de film, inclusiv la Polish Film Festival. Portofoliul lui a fost extins cu serialele Ultraviolet și Rysa, în 2019 și 2021, tot în 2021 ocupându-se de producția Canal+, Klangor, iar anul curent, 2022, a încheiat proaspăt producția seriei limitate, Queen.

MovieNews.ro: Încântat de cunoștință, dle Lukasz Kosmicki, în primul rând felicitări pentru această serie, Klangor, și mulțumim pentru alegerea de a-i face prezentarea în cadrul prestigiosului Transilvania International Film Festival (TIFF).

Mă numesc Petrescu Claudiu și dețin MovieNews.ro și doresc să începem discuția printr-o întrebare de “încălzire”: De ce geacă… galbenă? 🙂

Lukasz Kosmicki: Geaca galbenă nu a fost ideea mea, așa era menționat în scenariu, dar a avut logică alegerea pentru mine. De mai multe ori când filmam câteva scene la care se alătură și personajul din rolul principal, a fost nevoie să filmăm de aproape pentru ca audiența să vadă cine este, dar geaca galbenă a făcut ca și de la distanță să distingem ușor personajul nostru. Se confirma imediat prezența sa. Pe de-o parte a ajutat la filmare, iar pe de altă parte a scos în evidență cine este Rafal Wejman ca persoană. El a pierdut un pariu cu fiicele sale și acestea au ales această geacă pentru el. Acest fapt arată cu adevărat relația de prietenie și amuzament dintre el și fiicele sale.

MN: Revenind la modul serios, în tema seriei, Klangor are o poveste tristă, complexă, pe care dvs. o faceți să pară cât se poate de reală prin modul de filmare, a culorilor, atmosferei. Cum a fost colaborarea dintre Kacper Wysocki (scenariu) și dvs., căci rezultatul pare că se îmbină perfect?

L.K.: Scenariul pentru Klangor este primul pentru Kacper. Colaborarea a fost uimitoare și continuă să se păstreze pentru că am continuat să lucrăm împreună. Abia ce am terminat Queen Loretta – un tip diferit de serial de televiziune pe care-l găsiți pe Netflix. Ce-mi place cel mai mult la modul în care lucrează Kacper este că nu urmărește scenariul îndeaproape și că e deschis la modificări. Se adaptează și perfecționează fiind interesat cel mai mult de calitatea materialului. Cât despre culori și atmosferă – scenariul le-a avut de la bun început așa, dar lucrând pe platourile de filmare le-am îmbunătățit și mai mult. Tipul de filmare a fost integrat în scenariu. Atunci când l-am citit era prezent acolo, așa arată un scenariu bun. Conținutul grozav, autentic și personajele credibile ghidează modul de filmare. Aceasta este baza colaborării dintre un scenarist și un regizor. Îmi doresc să lucrez la cât mai multe proiecte alături de Kacper pe viitor!

MN: Actorii sunt și ei foarte bine aleși în roluri, a fost ușor să lucrați cu ei? Cum a fost să-l aveți pe Arkadiusz Jakubik (Rafal Wejman) pe platourile de filmare?

L.K.: Atunci când m-au abordat producătorii mi-au spus că se gândesc ca Arkadiusz Jakubik să-l intepreteze pe Rafal Wejman. Le-a luat doar o secundă să mă convingă! Îl cunosc pe Arkadiusz de mult timp, prima oară ne-am întâlnit în 1999. Pentru mine, intepretarea lui Rafal Wejman este perfectă pentru că pune suflet în acest rol. În totalitate, ador procesul de alegere a actorilor și apoi să lucrez cu ei să-și construiască personajele. Ador atunci când actorii doresc să afle cât mai multe despre rolurile lor; atunci când vorbesc despre costume cu creatorul acestora și vin cu propriile idei.

MN: TIFF – unul dintre cele mai mari și prestigioase festivaluri de film din România, cum ați luat decizia de a face prezentarea Klangor, la noi? Ce părere aveți despre acest festival și bineînțeles, despre România și români, în general?

L.K.: Cu regret o spun că nu știu prea multe despre audiența din România. Mi-am dorit să particip și eu la festival, dar filmările pentru noul proiect urmează să înceapă. Am auzit că aveți un simț al umorului grozav și serialul meu european preferat este Umbre. Iubesc serialul ăla!

MN: Așteptăm cu nerăbdare să vedem întregul sezon și trebuie să vă pun această întrebare: Există vreun plan pentru sezonul 2, sau audiența primului sezon va fi cea care va decide soarta acestuia?

L.K.: Klangor a generat reacții foarte entuziaste în Polonia. Nu ar fi corect pentru audiență să nu ne gândim la o continuare, deci asta facem, dar nu a fost nimic confirmat oficial însă.

Primele episoade din Klangor s-au văzut pe 18 și 19 iunie, la TIFF 2022, iar din data de 29 august, serialul va fi disponibil publicului român, fiind difuzat luni și joi de la 21:30 în exclusivitate la Focus Sat TV și disponibil de asemenea în biblioteca video on-demand prin Aplicația Focus Sat.

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) a avut loc în perioada 17 – 26 iunie 2022 la Cluj-Napoca.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.