Ascultă acest articol


Există în gaming un grup de oameni, o nișă, care încă își mai aduce aminte de vremea când mergeau la jocurile mecanice/arcade şi se jucau tot felul de chestii cu maneta aia cu bilă şi butoanele colorate care sunt undeva în „Top 10 cele mai chinuite obiecte din lume”. Ramura asta încă trăieşte şi nu doar cu cei care colecţionează cabinete arcade ci şi cu cei care deţin console şi PC-uri cu emulatoare şi vor experiența arcade. De acolo şi gama diversă de Arcade Stick-uri. Noi am primit un Razer Panthera Evo despre care avem câteva lucruri interesante de spus în special pentru cei care caută să cumpere aşa ceva.

Big Boy

La prima vedere şi cu siguranţă şi la a zecea, Razer Panthera Evo este un arcade stick mare. Foarte generos în mărime, nu doar cutia este intimidantă ci chiar şi aparatul din interior care este aproape la fel de mare ca ambalajul în care vine. Cu un design lucios, butoane negre şi stick negru cel mai neinspirat lucru despre acest controller este printul cu logo-ul Razer care pare scos din 2000. Separat de cele 8 butoane standard care corespund celor 4 butoane de pe o manetă de Playstation 4 (Triunghi, Pătrat, Cerc, X, R1, R2, L1, L2) şi stickul clasic Sanwa, Panthera Evo are şi un buton de Playstation, un touch pad, L3 şi R3 care erau apăsările de analog pe controller, buton de volum şi de mute microphone, două switchuri, unul marcat cu DS LS şi RS (schimbă funcţia stick-ului între D-Pad, Left Stick şi Right Stick) iar altă de lock şi unlock. Pe lateral dreapta mai există încă două butoane de mărimea celor principale care funcționează pe post de Options şi Share şi un jack de căşti. Firul este şi el destul de lung (aproximativ 2.5m) şi are un compartiment separat în spate unde se poate strânge, ca un fel de sertar secret.

Pe de o parte stick-ul se simte foarte bine, aproape la fel cum mi-l aduc aminte eu de pe vremea când mergeam la arcade-uri. Este mărimea potrivită, complet negru, numai bun să faci hadouken-ul perfect. Ce nu reușește să mă convingă sunt butoanele. Negre şi lucioase şi ele, au un travel foarte mic. Ce vreau să zic cu chestia asta este că le apeși şi parcă rămân la suprafaţă. La fel şi arcul nu pare să opună suficientă rezistenţă şi este moale. Sunt nişte butoane foarte soft dar poate sunt unii care le prefera aşa. Ce simulează cel mai bine, datorită mărimii, este felul în care îţi stau mâinile pe el. Se simte atât comod cât şi nostalgic, din nou, ca de pe vremea când băgăm fise la aparatele cu acest tip de manetă.

FUN-cţionalitate

Având în vedere că acest fel de arcade stick funcţionează atât pe Playstation cât şi pe PC am început cu calculatorul. Conecatat la un USB simplu, arcade stick-ul a fost recunoscut imediat, s-a instalat singur, perfect. Am ales 4 jocuri de tip Side-Scroller pe Steam pentru a le încerca. Blasphemous, Cuphead, Hollow Knight şi Double Dragon Neon. În ordinea enumerată Blasphemous s-a comportat decent. Singurele probleme pe care le-am întâmpinat la el au fost cu stick-ul şi nu cu butoanele. În ciuda faptului că se mişcă cum te-ai aştepta nu are şi reacţia unui analog, adică se blochează câteodată. Deşi tu sări în diagonală el o să sară fix pe poziţie. Cuphead a fost o experienţă mai neplăcută. Jocul nu a recunosc controller-ul şi am pus butoanele manual însă tot nu a mers grozav. Ceva lipsea şi aceea era mişcare diagonală pe care nu o recunoştea jocul. Hollow Knight pe PC a refuzat complet să vadă controller-ul. Double Dragon Neon a refuzat complet să pornească.

Aşa că am decis să mai verific încă câteva jocuri din colecţia de Steam la insistența unui prieten. Aşa că am mai instalat Castle Crashers, Double Dragon Trilogy, Fight’N Rage şi Ultra Street Fighter IV. Castle Crashers este unde am simţit cu adevărat natura arcade stick-ului datorită faptului că jocul este un 4 player arcade hack and slash. Dar tot la Castle Crasher am simţit şi cât de sensibile sunt butoanele, nici nu trebuie să apeşi prea tare pe ele, doar ţinând degetul lipit de unul, cea mai mică apăsare a fost recunoscută. Nu cred că este un lucru tocmai pozitiv să fie atât de sensibile butoanele. Double Dragon Trilogy nu este un joc deloc grozav, iar senzaţia să îl joc pe arcade stick a fost destul de rigidă.

Fight’N Rage este alt joc care la baza pare să fie conceput pentru arcade. Este un joc pe care îl aveam pe Steam, nu l-am jucat niciodată însă am fost plăcut surprins de tot feeling-ul total în combinaţie cu arcade stick-ul pentru că reproduce un Arcade Cabinet. Street Fighter IV fiind un joc de tip Brawler a fost cel mai bun candidat să verific dacă aceasta manetă îşi face sau nu treaba. Şi tot ce pot spune este că într-o oarecare măsură face totul bine însă nu spectaculos. Imită foarte bine feeling-ul de arcade, dar are câteva momente în care te lasă foarte descoperit. Un joc de fighting precum Street Fighter este rapid şi butoanele trebuie să răspundă la momentul fix nici mai devreme, nici mai târziu şi în nici un caz deloc. În timp ce butoanele, aşa sensibile la atingere cum sunt, îşi fac în mare parte meseria, stick-ul în sine pare că nu. Diagonala tot pare să nu fie aşa perfectă, deşi mişcarea este extrem de fluidă. Hadokenul iese dar alte chestii mai complexe par să rateze.

Lăsând PC-ul la o parte, am trecut pe Playstation 4, consola pentru care a fost menit acest arcade stick. Şi evident cu jocul pentru care am vrut un arcade stick, Tekken. Într-adevăr aici s-a simţit o diferenţă. După ce am configurat butoanele am jucat câteva runde de arcade. Şi am început să înţeleg un lucru. Până la punctul ăsta, cum probabil este şi natural, am încercat să fiu mai delicat cu maneta de parcă era făcută din coajă de ou şi mie îmi era frică să nu o sparg. Ce e drept este că de îndată ce intri un pic mai tare în controller şi nu îl manipulezi cu atenţie, începe să se simtă mult mai bine. Am fost foarte mulţumit de el în Tekken, butoanele răspund repede, iar despre stick pot spune 100% sigur că ţine de obişnuinţă. Este ciudat totuşi pe diagonală dar tot încep să cred că este de la obișnuință.

Pe lângă Tekken 7 am încercat şi Street Fighter V. Pe care l-am încercat după şi pe PC. Atât pe PS4 cât şi pe PC a funcţionat mai bine decât m-am aşteptat şi mai bine decât Ultra Street Fighter IV. Chiar aş zice că mai bine decât Tekken, fiind vorba de un fighting game pe plan 2D, diferit de Tekken care are side-step. Am început să simt mult mai bine butoanele şi stickul în Street Fighter V datorită faptului că am reuşit cumva să dau drumul acelei frici că e ceva foarte fragil. Butoanele încă pot spune că sunt foarte sensibile şi a fost nevoie să îmi ajustez poziționare degetelor un pic mai sus decât mi-aş fi dorit, în aer nu direct pe butoane însă apăsatul a devenit mult mai eficient când am trecut de la uşoară atingere a butoanelor într-un „loviţi butoanele cu încredere”.

Concluzie

Vreau să repet că este vorba de un Arcade Stick mare. Ai nevoie de spaţiu. Din poze se poate observa că eu am un spaţiu destul de mic la calculator şi deşi s-a potrivit perfect între tastatura şi monitor mi-a ocupat foarte mare parte din masă. Pe masa în sufragerie având mai mult spaţiu este mai lejer. Trecând peste faptul că butoanele sunt sensibile şi au travel-ul mai mic decât îmi place şi arcul este mai moale, experienţă a devenit una mult mai bună când l-am folosit un pic mai cu încredere decât cu atenţie. Ceva ce nu am menţionat sunt picioruşele de gumă care s-au dovedit foarte eficiente la apăsările mai „încrezătoare” şi mişcatul stick-ului mai rapid. Nici un pic nu s-a mişcat din loc arcade stick-ul.

Un produs Razer Premium

Jocurile de tip arcade precum Castle Crashers s-au dovedit mult mai eficiente decât un sidescroller precum Blasphemous, iar pe consolă merită luat dacă ai o pasiune pentru Fighting Games/Brawlere. Este totuşi un produs Razer care în ciuda design-ului ciudăţel cu printul acela, se simte premium. Are şi opţiunea de a fi customizat însă neavând de a face cu lumea modding-ului nu m-am aventurat mai departe decât câteva video-uri pe YouTube şi articole despre cum se poate modifica acest arcade stick.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.