La Hollywood, nimic nu moare, totul se transformă, iar acum a venit rândul lui Beetlejuice să primească upgrade, după 36 de ani. “Beetlejuice, Beetlejuice” (2024) pare a fi o petrecere de Halloween scăpată de sub control, dar într-un mod hilar. Acest sequel ne transportă înapoi în lumea spiritelor, unde Beetlejuice, ghidul nostru preferat al subteranului, care pare desenat de cineva în timpul unui atac de anxietate, revine cu un plan diabolic: de a deveni influencer paranormal!
Dacă filmul original era o delicatesă bizară servită pe o farfurie gotică, continuarea este un bufet all-you-can-eat de strigoi care încearcă să viralizeze reîncarnarea. Regizorul Tim Burton a revenit în forță, excentric și misterios, ca un star pe care îl chemi la un festival de artă și ajunge cu o valiză plină de surprize, între care o distribuție excepțională: Michael Keaton (Beetlejuice). Winona Ryder (Lydia Deetz), Catherine O’Hara (Delia Deetz), Jenna Ortega (Astrid Deetz), Justin Theroux (Rory), Willem Dafoe (Wolf Jackson), Monica Bellucci (Delores), Danny DeVito (Janitor).
“Beetlejuice, Beetlejuice” (2024) este genul de film care te atenționează că unele lucruri ar trebui lăsate să se odihnească în pace, dar dacă tot am decis să le trezim, măcar să facem experiența de neegalat și de neuitat.
Pe Beetlejuice îl regăsim ca Betelgeuse, în același costum cu dungi alb-negru care pare să fie etern la modă, într-o lume în care singurul lucru mai terifiant decât fantomele sunt rețelele de socializare. Dacă în 1988, Beetlejuice voia să fie invocat de trei ori, acum pare că vrea să fie etichetat de trei ori într-un story; chiar și el consideră că ar fi putut deveni star pe TikTok dacă nu ar fi fost atât de “morbid”.
Atmosfera arată ca și cum cineva ar fi turnat bomboane de Halloween într-un blender și ar fi lăsat cocktail-ul să explodeze pe ecran: totul e colorat, strident și chiar derutant – dar într-un mod distractiv. Utilizarea efectelor practice plasează imediat universul lui Tim Burton într-o categorie aparte, în care umorul și jocul actorilor decurg natural, fără a fi eclipsate de prea mult CGI.
“Beetlejuice, Beetlejuice” (2024) este un balet grotesc al absurdului, un adevărat festin vizual cum numai Tim Buron poate să creeze, amprenta gotică a regizorului complimentând fiecare cadru. Dar de data aceasta remarcăm un twist: orașul în care se petrece acțiunea pare a fi un New York fantezist cu clădiri construite de arhitecți inspirați de filmele lui Wes Anderson și de arta lui Maurits Cornelis Escher.
Dialogurile sunt pline de jocuri de cuvinte, punchlines și trimiteri la cultura pop, pe care scenariștii Alfred Gough și Miles Millar chiar au reușit să le facă amuzante – o raritate pentru comediile cu buget mare. Alt detaliu neașteptat este implicarea lui Brad Pitt ca producător executiv – studioul său, Plan B Entertainment, a produs filmul în parteneriat cu Warner Bros. Pictures.
Momentele hilare cu faimosul personaj vărgat culminează cu încercarea lui Betelgeuse de a organiza o nuntă senzațională, pe care vrea să o transforme într-un eveniment viral prin intermediul unor invitați obsedați să o imortalizeze cu telefoanele mobile… Până când apare Delores, o antagonistă comică, a cărei dorință necontrolată de a se căsători cu Betelgeuse duce la o serie de situații hilare și neprevăzute, care contribuie la atmosfera de haos tipică filmului. Cu toate aceastea, am simțit că rolul Monicăi Bellucci nu a fost explorat îndeajuns, apariția ei în poveste fiind destul de scurtă. Willem Dafoe adaugă o notă aparte, valorificându-și talentul teatral din postura unui actor ratat care are o apetență evidentă pentru rolul de detectiv, iar Winona Ryder și Jenna Ortega completează atmosfera dark prin naturalețea cu care se integrează în peisaj din toate punctele de vedere. Deși Winona revine în rolul unei vedete de reality show și completează excelent nebunia lui Keaton, per ansamblu scenariul filmului este afectat negativ de introducerea prea multor personaje și a unor sub-intrigi confuze.
De asemenea, coloana sonoră se remarcă prin momente amuzante precum reinterpretarea melodiei clasice „Banana Boat (Day-O)” de Harry Belafonte – considerat un audio-icon în primul film. Danny Elfman, compozitorul cunoscut pentru colaborările sale frecvente cu Tim Burton, a revenit pentru a crea un nou soundtrack sub forma unui mix de tonuri sinistre și jucăușe.
“Beetlejuice, Beetlejuice” (2024) este un sequel neconvențional care îmbină cu succes comedia, horror-ul și satira la adresa societății moderne. Finalul filmului este un mix savuros de absurditate și nostalgie, pentru fanii originalului, dar și pentru cei din generația actuală. Beetlejuice nu numai că rămâne la fel de bizar, dezinvolt, nepoliticos și fermecător, dar reușește să facă roast despre obsesia societății contemporane pentru social media, într-un mod în care doar el ar putea. Filmul te va amuza și te va îngrozi deopotrivă, dar vei ajunge să te întrebi cum de nu te-ai abonat încă la canalul de pe YouTube al protagonistului.
BEETLEJUICE BEETLEJUICE… Betelgeuse
Dacă v-am făcut curioși și vă simțiți pregătiți să-l strigați de trei ori pe Beetlejuice… gândiți-vă de trei ori înainte și luați decizia finală la cinema!
RECENZIE DE ALINA GABRIELA BOICU
O producție Warner Bros. Pictures, „Beetlejuice Beetlejuice” va fi lansat doar în cinematografe și în formatele speciale IMAX, Dolby Atmos și 4DX din 6 septembrie. Filmul este distribuit de Vertical Entertainment.
- Regizor: Tim Burton
- Scenariu: Alfred Gough, Miles Millar, Seth Grahame-Smith
- Gen: Comedie, Horror, Fantastic
- Lansare: 06.09.2024
- Durata: 1 oră 44 minute
- Studio: Warner Bros. Pictures
- Clasificare: AP-12 – Acordul Părinţilor 12
- Distribuitor: Vertical Entertainment
- Actori: Michael Keaton … Beetlejuice
Winona Ryder … Lydia Deetz
Catherine O’Hara … Delia Deetz
Jenna Ortega … Astrid Deetz
Justin Theroux … Rory
Willem Dafoe … Wolf Jackson
Monica Bellucci … Delores
Danny DeVito … Janitor - Sinopsis:“După o neașteptată tragedie de familie, trei generații din familia Deetz revin acasă în Winter River. Încă bântuită de amintirea lui Beetlejuice, viata Lydiei este din noiu dată peste cap atunci când fiica ei rebelă, Astrid, descoperă misterioasa machetă a orașului în podul casei, iar portalul către viața de apoi este deschis accidental. În timp ce problemele se adună pe ambele fronturi, e doar o chestiune de timp până când cineva pronunță Beetlejuice de trei ori, iar înșelătorul demon apare pentru a împrăștia haos.” – Vertical Entertainment