„De 22 de ani Pikmin rulează pe marile și micile console de la Nintendo!”

Gen: Puzzle

Lansare: 21 iulie 2023

Studio: Nintendo

Platforme:  Nintendo Switch

Clasificare: 7+

Când jucați împotriva unui adversar, concurați pentru a aduna descoperiri bonus pentru puncte suplimentare și colectați capsule misterioase pentru a face să plouă cu fulgere sau pietre asupra lor. Cel mai organizat și eficient explorator câștigă! Comandați Pikmin și alergați contra cronometru pentru a colecta cât mai multe comori și creaturi în limita de timp. Să fii organizat este superputerea ta? Îți place să lucrezi la eficientă maximă? Puneți aceste abilități la încercare în bătăliile Dandori – solo sau împotriva unui alt jucător pe aceeași consola.

ARTĂ EFICIENȚEI

Pikminii luminoși nou descoperiți, care s-au adaptat la întuneric, vor fi la îndemână pentru a te ajuta. Folosiți puterea lor combinată pentru a ține creaturile atacatoare la distanță până la răsăritul soarelui.

Eșți un explorator planetar experimentat care caută o provocare? Atunci testează-ți curajul în expediții nocturne pline de pericole și creaturi mai agresive! Misiunea ta – să aperi structurile care conțin seva luminoasă, o substanță prețioasă pe care creaturile inamice sunt nerăbdătoare să pună laba.

UN ZGOMOT ÎN NOAPTE

Dacă lucrurile nu merg așa cum doriți, întoarceți-va la suprafață și încercați din nou în altă zi!

Din fericire, în anumite peșteri, vei descoperi o varietate de Pikmin sălbatici care sunt bucuroși să te ajute. Traversează peșterile înșelătoare, ia comori și fii cu ochii în patru pentru exploratorii rămași blocați. Există mai multe niveluri în multe peșteri, așa că verificați fiecare colțișor.

Provocări enigmatice, creaturi ciudate și șefi puternici te așteaptă în peșterile împrăștiate pe întreagă planetă. Timpul curge diferit în aceste adâncuri întunecate și umede, așa că coboară și explorează în ritmul tău, dar fii atent – Onion nu ți se poate alătură sub pământ.

PEȘTERI CAVERNOASE

Explorați și asimilați totul în ritmul dumneavoastră. Dar nu uitați să adunăți orice Pikmin rătăcit și să va întoarceți la nava înainte de apusul soarelui!

Fiți atenți și la lucrurile strălucitoare! Aceste comori conțin Sparklium – o sursă de energie valoroasă. Folosește-o pentru a-ți alimenta nava spațială și pentru a-ți extinde căutarea planetară a călătorilor rămași izolați.

Pe măsură ce avansezi în aventură, vei descoperi materii prime utile care pot fi folosite pentru a construi poduri, a confecționa unelte utile și multe altele.

VÂNĂTOAREA DE COMORI!

Poți lua cu ține doar trei tipuri la un moment dat, așa că alege cu înțelepciune. Toate celelalte va vor aștepta în siguranță în Onion, care acționează atât că un cuib, cât și că o nava pentru Pikmin.

Pikminii sunt de diferite forme, mărimi și culori. Folosește-ți forța lor miniaturală și puțină strategie pentru a depăși toate provocările.

FACEȚI CUNOȘTINȚĂ CU PIKMINII!

De asemenea, Oatchi poate învață să sară, să se plimbe cu cățelul, să atace rapid inamicii și multe altele. Cu ajutorul lui Oatchi și al lui Pikmin, nicio provocare nu este prea mare!

Oatchi, adorabilul cățeluș salvator, ți se va alătură și el în aventura ta. Acest tovarăș de nădejde poate sparge obstacole, poate transporta obiecte grele și te poate cară pe ține și o mulțime de Pikmin în spate.

UN COMPANION CANIN DRĂGUȚ

Personalizează-ți look-ul și pornește într-o aventură!

Explorați, vânați comori în zone deschise vaste, luptați cu creaturi sălbatice, rezolvați puzzle-uri și salvați împreună călătorii rămași izolați.

Din fericire, unele dintre ele sunt prieteni, nu dușmani! Faceți cunoștință cu Pikmin – aceste ajutoare pline de spirit ar putea fi mici de statură, dar se laudă cu puterea numărului. Crește-i, adună-i și ghidează-i pentru a aborda sarcini mari și mici.

Pe o planetă ciudată și îndepărtată, un grup de călători spațiali sunt blocați și așteaptă să fie salvați. Sunteți salvatorul potrivit pentru această misiune. Recepționează semnalele lor S.O.S. și explorează o lume necunoscută, locuită de o serie de creaturi curioase.

EXPLORAȚI O PLANETĂ NECUNOSCUTĂ

Descoperă o lume nouă și ciudată locuită de creaturi minuscule asemănătoare plantelor în Pikmin 4.

Cu toate acestea seria Pikmin nu este atât de populară pe cât ar trebui. Cel puțin nu la noi. Mâna sus cei care ați auzit de Pikmin înainte să citiți review-ul nostru sau ați jucat un joc din serie pe Switch, Wii sau GameCube!. Ei, am zis eu. Vă pot număra pe degete. Nu știu să ofer o explicație cu privire la popularitatea jocurilor Pikmin în România, cel mai probabil cauza provine de la faptul că GameCube, consola unde practic s-a născut seria Pikmin, nu a fost foarte accesibilă la noi, la fel și jocurile. Poate a mai contribuit și interesul românilor pentru alte jocuri „hit” apărute din 2001 și până astăzi, precum seria GTA, FIFA, NFS sau Counter Strike. Sper că am nimerit seriile cele mai populare pe la noi din ultimele două decenii. Dacă nu, atunci îl vom întreba pe Cabral ce spun joacă românii. Haha, hai că am început din primele minute cu o glumă cringe. Promit că mă opresc aici și voi scrie lucruri mai serioase. Let’s go!

Oare ce a fost mai întâi, Pikmin-ul său găina?

Ca să înțelegem care-I treaba cu seria Pikmin, vă propun să trecem în revistă și câteva informații despre primele 3 titluri, mai ales că Pikmin 1 + 2 au fost relansate pe platforma Nintendo Switch în luna iunie iar pe 22 septembrie vor sosi și în format fizic. Primele două jocuri nu se află la prima portare pe o altă console de generație mai nouă, în 2008 și 2012 au mai primit o relansare pe celebrul Wii. Pikimin 3 nu stă nici el mai prejos, în 2013 fiind relansat pe Wii U și apoi în 2020 re-relansat pe Nintendo Switch sub denumirea de Pikmin 3 Deluxe. Bun, acum că știm cum stă treaba cu lansările, relansările și toate cele, hai să vedem care e treaba cu povestea jocurilor. Începem astfel în forță menționând că în spatele seriei Pikimin stă nimeni altul decât legendarul Shigeru Miyamoto, creatorul lui Mario, Zelda, Doney Kong și a multor alte personaje arhicunoscute ce au definit calitatea emblematică a brandului Nintendo atunci când ne referim la jocuri. Au ceva fantastic cei de la Nintendo. Reușesc mereu să fie creativi, nu se tem să experimenteze și nici nu reutilizează din greu aceeași idee care a mers și a produs bani până la extenuare. Nu sunt fan-boy, dar vreau doar să subliniez că îndrăzneala și curajul japonezilor de la Nintendo ar trebui să devină viral și pe la alte studiouri, poate așa nu am mai primi același joc doar cu alte „culori” (fac aluzie la dischetele galbene cu 999999 de jocuri în 1), dar la același preț sau poate chiar mai mare decât titlul precedent că deh, e greu la toată lumea în contextul asta economic. În fine, hai mai bine să revenim la pikmini și chestii mici drăgălașe.

Protagonistul seriei Pikmin este Căpitanul Olimar, un astronaut-explorator angajat la Compania Hocotate Freight și care pilotează nava S.S. Dolphin (easter egg la numele de development a consolei GameCube). Fiecare joc adaugă personaje noi pentru a diversifica gameplay-ul dar și pentru a extinde povestea. Spre exemplu în Pikmin 2 apare un nou personaj Louie, coleg de muncă cu Olimar, iar în Pikmin 3 sunt introduse alte trei personaje noi: Căpitanul Charlie, inginerul Alph și botanista Brittany. Fun fact: atunci când i-a creat pe Olimar și Louie, Shigeru Miyamoto s-a inspirat din celebrul duo Mario și Luigi.

În primul Pikmin Căpitanul Olimar s-a prăbușit pe o planetă necunoscută unde trebuie să găsească o metodă de a supraviețui și de a repara nava avariată. Ok, simplu până aici, doar că există o mică-mare problemă. Olimar nu are tot timpul din lume să facă asta pentru că resursele sunt limitate și riscă să rămână fără oxigen. Mai mult de atât, există și o limită de 30 de zile în care trebuie să recuperezi cele 30 de piese pierdute din navă. În misiunea s-a de a-și repara nava și a zbura cât mai repede de pe planeta nouă, căpitanul întâlnește niște creaturi-plante prietenoase, de diferite tipuri și culori, ce cooperează cu el pentru a-i face viața mai ușoară  și cel mai important, pentru a-i o salva în final. Sunt trei tipuri de final de joc, dar nu vom intra în detalii pentru a nu vă strica plăcerea în caz că doriți să rejucați sau să încercați Pikmin 1 pentru prima oară. Vă spun doar că sunt două happy ending-uri și unul mai puțin fericit.

Pikmin 2 continuă povestea din primul joc. Căpitanul Olimar s-a întoars pe planeta Hocotate și din nefericire a găsit compania Hocotate Freight, unde era angajat, în pericol de faliment. Spre norocul companiei, Olimar nu s-a întors cu mâna goala de pe aventura lui neplănuită, ci a adus un suvenir care s-a dovedit a fi prețios. Văzând o oportunitate de salvare a companiei, Olimar și Louie au fost trimiși pe planeta Pikmin pentru a găsi mai multe comori asemănătoare și astfel Hocotate Freight să își poată plăti datoria. Mecanica jocului se schimbă, iar acel deadline de 30 zile nu mai există. Pikmin 2 devine astfel mult mai casual, focusat mai puțin pe supraviețuire și mai mult pe explorare. Totodată, Olimar și Louie, cele două personaje principale din Pikmin 2 pot fi controlate simultan și astfel jucătorul poate îndeplini mai multe misiuni într-o singură zi.

În Pikmin 3 Olimar și Louie fac o pauză iar în scenă intră Charlie, Alph și Brittany. Cei trei exploratori caută o planetă de pe care să extragă noi resurse deoarece planeta pe care locuiesc, numită Koppai, a rămas fără resurse iar locuitorii ei se confruntă cu o foamete cruntă. Evident, planeta cu pikmini din primele două jocuri devine o candidată perfectă pentru exploatarea resurselor de care locuitorii de pe Koppai au nevoie în disperare și astfel începe misiunea celor trei. Ar fi fost totul minunat dacă… pam, pam! nava exploratorilor  S.S. Drake nu s-ar fi prăbușit în timp ce încercau să aterizeze pe PNF-404 (denumirea dată de ei planetei Pikmin). Charlie a aterizat într-o zonă de Tundră unde a găsit Pikmini Galbeni, Alph într-o zonă Tropicală unde întâlnește Pikmini Roșii, iar Brittany într-o Grădină din care este salvată mai târziu de către Alph cu ajutorul Pikminilor de Piatră. La un moment dat în poveste, Charlie, Alph și Brittany se întâlnesc cu Olimar și Louie iar împreună reușesc să se întoarcă acasă pe planetelor lor și astfel să-și îndeplinească misiunile pentru care au plecat inițial în aventura buclucașă.

Nu mai bine ne mutăm noi pe planeta Pikmin? scuze, am vrut să zic PNF-404…

Acum că am recuperat povestea din primele trei tiluri, putem liniștiti să ne continuăm aventura cu cel mai nou joc din serie. Povestea din Pikmin 4 începe cu Olimar, iar ghici ce!? Căpitanul iar are parte de un accident în timp ce încerca să aterizeze pe planeta PNF-404. Noroc că deja știa cum stă treaba așa că nu ezită prea mult și recrutează repede câțiva pikmin care să-l ajute să își găsească din nou componentele pierdute din nava S.S. Dolphin. Apare un nou personaj care de data aceasta e mai degrabă un fel de Chewbacca. Spun asta pentru că Olimar întâlnește o creatură rotunjoară ce seamănă cu un câine și pe care îl numește Moss. Călare pe Moss (la propriu) și cu pikminii în stânga și-n dreapta, Olimar găsește un radio prin care trimite un semnal S.O.S. în speranța că cineva îl va auzi și va putea beneficia de ceva ajutor, după care nu mai știm nimic despre soarta lui (cel puțin pentru o vreme). Tot ce am povestit acum nu se întâmplă într-un cinematic introductiv ci e practic un mini tutorial prin care tu ca jucător înveți mecanicile de bază din Pikmin 4. După introducerea cu Olimar, aflăm că o organizație intergalactică numită Rescue Corps a interceptat mesajul de salvare a căpitanului și a decis să trimită în ajutor un echipaj condus de către Căpitanul Sheperd (oare un easter egg pentru Mass Effect!?). Nava se prăbușește… skip forward… iar echipajul este nevoit să se catapulteze înainte ca aceasta să atingă suprafața planetei pentru a-și salva viețile.

După ce toată lumea a aterziat pe planetă, trebuie să îți creezi propriul personaj pe care îl vezi butona de-a lungul jocului. Character creation-ul e destul de simpluț, nicidecum nu se compară cu Starfield sau alte jocuri în care poți să-ți faci personajul să arate 100% cu Todd Howard, dar asta pentru că păstrează stilul artistic al jocului care e unul cartoonish. Ai orcum opțiunile de bază precum: culoarea pielii, conformația, fața, părul și culoarea, iar în cele din urmă culoarea costumului și evident, numele. Ținând cont că în primele trei jocuri aveai un personaj deja definit, faptul că poți să îți personalizezi propriul explorator aduce un plus din punctul meu de vedere. Jocul devine mult mai personal. După ce îți definești personajul primești misiunea de a-i găsi pe ceilalți colegi din Rescue Corps iar la final, după ce îl găsești pe Căpitanul Shepherd te împrietenești cu o creatură cățel asemănătoare cu Moss doar că pe acesta îl cheamă Oatchi. Reîntâlnirea cu membrii echipajului și mai ales cu Oatchi marchează începutul jocului, pe bune, în care primești misiuni zilnice ce constau în găsirea unor comori din nivelul respectiv, pikmini care să te ajute, dar și identificarea unei noi resurse numite Sparklium prin care îți poți alimenta nava și devine un fel de combustibil.

Pikmin, te aleg pe tine! Dar pe care?

Ce sunt pikminii ăștia pe care i-am tot menționat mai sus!? Am putea să ne consultăm cu Chat GPT dar pentru că Nintendo ne oferă deja aceste informații, propun să vedem definiția lor. Pikmin-ul reprezintă un mix misterios între o plantă și un animal, iar denumirea de „pikmin” provine de la un tip de morcov de pe planeta Hocotate care se numește „pikpik”. Sunt mai multe categorii de pikmini așa că propun să-i clasificăm repejor în câteva rânduri.

• Pikimin Roșu – sunt rezistenți la foc iar atunci când sunt mulți și sunt trimiși în prima linie la atac, se dovedesc a fi foarte eficienți.
  • Pikmin Albastru – se simte excelent atât în apă cât și pe uscat. Sunt de real ajutor atunci când trebuie să transporți ceva și singura calea este de a traversa o apă.
  • Pikmin Galben – acești mici Pikachu sunt puși în priză la propriu. Sunt eficienți atunci când trebuie să sape ceva și mai ales când sunt catapultați spre un inamic sau spre o țintă anume.
  • Pikminul de gheață – sunt cei mai „cool” parteneri de joacă și te ajută mereu atunci când vrei să bei o Cola și e prea caldă. Glumesc, guys! Îngheață aproape orice tip de inamic, iar când nu sunt puși la bătaie pot să înghețe apa și astfel să eficientizeze transportul de diverse comori sau resurse pentru ceilalți pikmini harnici.
  • Pikmin strălucitor – luminează orice cale atunci când se lasă întunericul sau ești într-o peșteră unde nu există o sursa de lumină. Atunci când vine vorba de bătaie, tipul acesta de pikmin poate orbi și imobiliza pentru o perioadă scurtă (flash-bang!) inamicul printr-un flash imens de lumină.
  • Pikmin Mov – face cât 10 pikmini obișnuiți. Sunt super eficienți atunci când trebuie să transporți un obiect iar când sunt aruncați pe un inamic, să spunem că inamicul rămâne instant cu ochiul mov (vânăt, hihi). Singurul lor minus („boala lor” cum zic samsarii) este mobilizarea ceva mai lentă. CSF, nu poți să le ai pe toate, nu!?
  • Pikmin de piatră – acest pikmin rocker este mai greu decât Heavy Metal-ul și aproape invincibil. Este perfect atunci când vrei să fărmițezi cristale sau întâmpini inamici de mari dimensiuni.
  • Pikmin zburător – Pentru că au aripi (și nu e de la Red Bull) pot să transporte ușor un obiect peste orice tip de teren. Sunt de mare ajutor atunci când dai peste inamici zburători.
  • Pikmin Alb – grijă mare la ei pentru că sunt veninoși! Pot fi trimiși în zonele unde aerul nu e respirabil pentru că ei sunt imuni la orice tip de climat toxic.

Cam astea ar fi tipurile de pikmini e care-i vom întâlni pe parcursul jocului și pe care va trebui să-i dirijăm cu grijă și precizie spre a ne îndeplini cu succes toate misiunile. Față de titlurile anterioare Pikmin 4 stă foarte bine la capitolul diversitate. Nu prea ai motive să te plictisești deoarece în fiecare zi vei găsi locații, inamici și comori noi. Ce mi-a plăcut referitor la comori este că încă de la prima misiune găsești un Game Boy Advance SP. Un easter egg nostalgic dar și un tribut adus generațiilor apuse de console hand-held marca Nintendo.

Cum e experiența Pikmin 4?

Dezvoltarea jocului a început mai devreme de 2015. Miyamoto a tot menționat prin aparițiile sale de la diferite evenimente mari de gaming că un nou Pikmin este în lucru și urmează să apară. Abia prin 2022 Nintendo a anunțat în mod oficial că Pikmin 4 este aproape gata și urmează sa fie lansat pe 21 iulie 2023. Poate că a durat ceva timp lucrul la noul joc dar cu siguranță a meritat așteptarea. Faptul că este un titlu nativ Nintendo Switch a reprezentat un avantaj din toate punctele de vedere pentru că jocul arată superb. La fel ca și în cazul lui The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, Pikmin 4 este unul din jocurile pe care eu le consider „end of a generation” și practic stoarce fiecare strop de putere din micul Switch. Este un titlu demn de vechiul sticker Nintendo „Seal of Quality” și demonstrează măiestria developerilor japonezi atunci când vine vorba de optimizarea unui joc. Încă o dovadă că jocurile cu adevărat bune nu au nevoie de un super hardware cu output video 8K. De asta jocurile Nintendo sunt nemuritoare și titluri precum primul Super Mario Bros. apărut pe NES va fi jucat cu aceeași emoție și plăcere și peste 30 de ani. Cu siguranță se poate și mai bine, porabil că o versiunea remastered va sosi la un moment dat pe viitoarea consolă lansată de Nintendo (se svonește că Switch 2 va fi anunțat anul viitor), dar cum spuneam și mai sus, jocul e perfect jucabil atât pe un Switch OLED cât și pe un Switch Lite.

Sunetul din Pikmin e excelent și acompaniază perfect stilul jocului. Are acel vibe retro din jocurile celebre Nintendo dar în același timp se simte demn de un joc apărut în 2023. Dacă la capitolul sunet și mai ales muzică Pikmin 4 stă foarte bine, la voice acting din punctul meu de vedere e cam enervant. Personajele nu vorbesc o limbă cunoscută ci scot doar sunete random. Știu că așa e stilul și nici măcar nu e singurul joc modern ce face asta, în aceeași categorie intră și Animal Crossing: New Horizons, dar pentru mine e destul de enervant. Bine că nu există prea multă vorbăraie în joc.

Referitor la gameplay, spuneam că e destul de straight-forward. Ai personajul principal pe care îl controlezi și prin el poți da comenzi pikminilor de diferite tipuri și cățelului Oatchi. Misiunile pe care le primești de la membri echipajului constau în găsirea comorilor care sunt împrăștiate pe hartă. Personajul tău devine un fel de căpitan ce trimite unitățile de pikmini în stânga și în dreapta pentru a transporta acele comori sau resurse. Calea către acestea nu e cea mai simplă ci de multe ori te trezești că pentru a-ți continua drumul trebuie să te lupți cu anumiți inamici extratereștrii, care mai de care mai ciudățel. Pentru a face asta cât mai eficient trebuie să îți alegi cu grijă ce fel de pikmini vrei să iei cu tine la drum pentru că numărul lor este limitat iar unii inamici necesită diferite tipuri de pikmini pentru a putea fi învinși. Din fericire nu există o presiune foarte mare pe tine ca jucător. Tot ce trebuie să ai în vedere e să nu te prindă noaptea pe hartă, în rest, dacă pierzi pikmini fluieri după ei sau te duci în bază, unde ai „parcat” nava și mai generezi câțiva pikmini noi. Ce e fain la Pikmin este că te învață cum să îți manageriezi task-urile și cum să distribui resursele astfel încât să faci totul cât mai eficient. Camera view-ul a fost regândit în noul joc și spre deosebire de titlurile mai vechi ai o perspectivă a hărții mult mai bună, nu mai simți că ești urcat în pod. Otachi este de mare ajutor în orice tip de misiune iar când ajungi înapoi în baza unde se află și echipajul de pe S.S. Shepherd poți chiar să-i faci upgrade-uri și să devină mai puternic sau mai versatil. Cea mai utilă abilitate a lui Otachi la început de joc este cea de a se repezi într-un inamic sau chiar unele obstacole.

Pikmin 4 are și opțiunea de joacă co-op cu un prieten, chiar și un mod competitiv de multiplayer. Din păcate nu am avut cu cine să joc (da, știu sunt trist și nu am prieteni) dar din ce am văzut în gameplay-uri de pe Youtube, pare interesant. Ce-i drept, la un joc de genul asta aș prefera mai degrabă să-l joc în co-op decât în modul competitiv. Văd Pikmin mai mult ca pe un joc de relaxare și explorare. E pur si simplu superb să-l butonezi și să descoperi hărțile sau să deslușești diferite puzzle-uri.

Nu vă așteptați la un joc care să vă încingă creierul cu misiuni sau zone în care e posibil să rămâneți blocați. Pikmin e un joc chill ce se focusează pe componenta de explorare și management. Cred că șefului meu i-ar plăcea maxim. La cum ne dă ordine prin birou și ne găsește la toți de treabă, chiar și când nu e mare lucru de făcut, sigur ar deveni în scurt timp expert în orice joc din seria Pikmin. Hmm, poate că ar trebui să-i recomand Pikmin 4, în felul ăsta ar avea și el mai multă ocupație.

Verdict final

Universul a vrut ca eu să primesc varianta full de Pikmin 4 la scurt timp după ce am jucat demo-ul disponibil gratuit pe Nintendo eShop și bucuria mea a fost uriașă. Într-o perioadă sufocată de foarte multe titluri bune Pikmin 4 a fost altceva și asta mi-a câștigat toată atenția. V-am spus, japonezii știu să facă jocuri al naibii de bune. Ne-am obișnuit de câțiva ani cu titluri din ce în ce mai cinematice, cu o grafică fotorealistă și o traiectorie de joc bine dictată de sute de săgeți, pereți falși sau mai știu eu ce alte obstacole special create pentru a ne dicta direcția spre finalul unui nivel sau episod. Nu văd nimic neapărat greșit până aici, cu toate că nu vreau să încurajez asta, am în colecția personală toate jocurile Call of Duty și le-am terminat pe fiecare în parte. E un guilty pleasure (parcă așa se zice) de-al meu și mi-l asum, însă pot face asta pentru că mereu joc serii destul de diferite ca stil și astfel nu mă plictisesc. Pikmin 4, în schimb, e fix opusul unui joc linear ce urmează aceeași rețetă an de an și mai are un lucru foarte important, reușește să evidențieze perfect elementul „fun” dintr-un joc. E amuzant, e plăcut de jucat, e ciudat uneori și vine mereu cu îmbunătățiri de la un titlu la altul.

Nu pot decât să vă recomand cu tot dragul Pikmin 4

Nu pot decât să vă recomand cu tot dragul Pikmin 4! I-am dat 9.6 pentru că mă enervează vocea personajelor și poate că povestea nu e „outstanding” dacă ar fi să o comparăm cu cea din titlurile anterioare dar exceptând aceste două motive subiective este un joc de nota 10 care poate fi jucat de orice membru al familiei, de la mic la mare și cu siguranță va rezista ani de zile fără să fie prindă praf. Vă recomand să încercați și titlurile mai vechi ca să înțelegeți evoluția seriei, mai ales că apariția lui Pikmin 1+ 2 pe Switch face totul mult mai confortabil pentru noi ca jucători. Nu mai ai nevoie de emulație sau să îți cumperi o consolă Nintendo mai veche pentru a le juca. Totul e pe simpaticul Switch. Eu am fugit să fac precomandă la Pikmin 1+2 în varianta fizică și să pun Pikmin 4 (momentan îl am doar în format digital) în wishlist ca să-l adaug la colecție. Spor la joacă și la explorat!

Pikmin 4 a sosit pe Nintendo Switch din 21 august 2023 și dispune și de un demo gratuit.