Irrational Man – Recenzie

Studio : Sony Classics

Distribuitor : Freeman Entertainment

Clasificare : I.M.

Joaquin Phoenix    …     Abe

Emma Stone  …  Jill

Parker Posey …  Rita

Sinopsis: Profesorul de filozofie Abe Lucas (Joaquin Phoenix) se află pe fundul prăpastiei din punct de vedere emoţional, motiv pentru care viaţa i se pare lipsită de sens. De la activismul politic până la cursurile predate la colegiu, niciunul dintre proiectele în care s-a implicat nu a avut vreun impact major asupra cuiva.

La scurt timp după ce se angajează ca profesor la colegiul dintr-un mic orăşel, Abe cunoaşte două femei: pe Rita Richards (Parker Posey), o profesoară deprimată din cauza unei căsnicii eşuate care caută fericirea în braţele lui şi Jill Pollard (Emma Stone), cea mai bună elevă şi prietenă a lui. Deşi îşi adoră iubitul, Jill este fascinată de trecutul excentric şi personalitarea artistică a lui Abe. Dezechilibrele lui mentale tot mai frecvente nu fac altceva decât să o cucerească şi mai tare pe tânără. Destinul celor doi se schimbă atunci când, din întâmplare, aud conversaţia unor străini.

Atunci bărbatul ia o decizie radicală care îl face să se bucure din nou de viaţă. Însă alegerea făcută declanşează o serie de evenimente care le va afecta atât pe Jill cât şi pe Rita.

Ce înseamnă să fii în viaţă? Care este diferenţa între a fi viu şi a fii cu adevărat în viaţă? Odată ce aţi răspuns la aceste întrebări, gândiţi-vă şi la acestea:

Ce înseamnă sa fii moral? Care este relaţia dintre moralitate şi raţionalitate? Dacă găsiţi aceste întrebări interesante, probabil veţi savura dramedia “Irrational Man”.

Oh, şi să nu uit dacă vă plac Woody Allen, Joaquin Phoenix şi Emma Stone ar putea ajuta.

irrational-man-1Joaquin Phoenix îl interpretează pe Abe Lucas, un profesor de filozofie care s-a angajat pe timp de vară la un colegiu mic dintr-un orăşel. Şi de ce nu? El nu are nimic mai bun de făcut. Abe este în deriva, din punct de vedere fizic,spiritual şi intelectual. E plictisit de el însuşi şi plictisit de viaţă, dar el continuă sa meargă mai departe, pentru că asta e ceea ce fac oamenii. Filozofia existenţială care o discută cu studenţii săi pare să-i mai dea un pic de scânteie, dar de asemenea este foarte retras. Personajul nostru ajunge la o anumită vârstă când îşi dă seama că tot ceea ce a trâit până acum nu îi mai dă nici o satisfacţie.

Ai putea crede că o astfel de personalitate ar îndepărta oamenii cât mai departe posibil de acest tip, dar e greşit. Elevii lui Abe par implicaţi de discuţiile din clasă şi unele femei din campus (două dintre ele) par să vrea nimic mai mult decât să fie în jurul lui cât mai mult posibil.

O profesoară ,Rita Richards (Parker Posey), este una dintre ele şi Jill Pollard (Emma Stone), una dintre studentele lui Abe, este cealaltă. Rita este căsătorită şi Jill are un prieten ( Jammie Buckley). Rita este dispusă să îşi părăsească soţul pentru a fugi cu Abe; în timp ce Jill insistă asupra faptului că relaţia ei cu Abe este pur platonică şi  totusi simte o atracţie faţă de el.

irrational-man-3

În cele din urmă, apar câteva  modificări în comportamentul lui Abe. În timp ce stau de vorbă împreună într-un restaurant, Jill şi Abe aud o conversaţie căruia îi oferă lui Abe o idee. El, fiind profesorul care vorbeşte despre valorile vieţii decide să ia o acţiune pozitivă şi probabil va crede că va schimba viaţa cuiva în mai bine. El ajută o persoană pe care nici nu o cunoaşte şi faptul că decide să ia parte la această acţiune ar putea fi extrem de ilegal. Viaţa lui are acum un scop. Profesorul de filozofie îşi stabileşte în minte şi plănuieşte “crima perfectă”, ceva ce el este capabil de a raţionaliza, dar ar putea fi văzută  numai de către alte persoane ca acţiunea unui om complet iraţional. Acest lucru nu esti tipic pentru un film de Woody Allen. Stilul regizorului-scenarist a evoluat in cariera sa lungă şi a abordat o varietate de subiecte, cu o varietate mai mare în ton în ultimii zece ani sau doi.

WA14_D03_0212În timp ce Abe, Jill şi prietenul lui Jill transportă în ADN-ul lor originalitatea lui Allen şi conversaţiile lor sunt la fel de inteligente şi ironice ca în cele mai multe dintre filmele lui Woody Allen. După toate conversaţiile filozofice şi tensiunea creată în cele mai importante relaţii ale lui Abe, filmul îşi schimbă radical direcţia, dar încă păstrează un fir narativ puternic şi rămâne fidel personajelor sale.

“Irrational Man” dispune de un mod tipic Woody Allen, având la bază un scenariu puternic , cu performanţe interesante din partea actorilor. Phoenix face o treabă foarte bună în film ( poate cel mai bun de la “Walk The Line” ), la fel şi Posey şi relativul necunoscut Blackley ( “If I Stay”), dar cea care a strălucit în film a fost, cu siguranţă, Emma Stone.

“Irrational Man” a intrat în cinematografe pe 28 august şi este distribuit în România de Freeman Entertainment.

Irrational_ro