KiKi Layne … Nile
Matthias Schoenaerts … Booker
Anamaria Marinca … Dr. Meta Koz
Chiwetel Ejiofor … Copley
Marwan Kenzari … Joe
Luca Marinelli … Nicky

Un mic grup secret de mercenari nemuritori, condus de o războinică pe nume Andy (Charlize Theron), a luptat de-a lungul secolelor ca să apere muritorii. Echipa este recrutată pentru o misiune de urgență și se descoperă că membrii săi sunt nemuritori. Acum Andy și Nile (KiKi Layne), cea mai nouă membră a grupului, trebuie să ajute echipa să-i elimine pe cei care vor să le reproducă puterile și să câștige de pe urma acestora, prin orice mijloace. Bazat pe seria de reviste de benzi desenate semnată de autorul Greg Rucka și regizat de Gina Prince-Bythewood (DRAGOSTE ȘI BASCHET, LUMINILE RAMPEI), VECHEA GARDĂ este un film de acțiune dur, care dovedește că a fi nemuritor nu este așa ușor precum pare.

Charlize Theron a arătat în Atomic Blonde, Aeon Flux, Mad Max: Fury Road și chiar și în Monster, că este în stare să ducă un rol la extreme și că poate să fie o badass fără probleme. Primul trailer pentru producția Netflix, The Old Guard, o vedem pe australiancă din nou într-un astfel de rol și aveam să ne pregătim de un film de acțiune cu ceva elemente supranaturale.

Mai mult de atât, cu Greg Rucka la cârmă ca scenarist și bazat pe un roman grafic, făcând excepție la distribuție care nu avea nume prea cunoscute în afară de Chiwetel Ejiofor și – surpriză – Anamaria Marinică, așteptările de la The Old Guard, tradus la noi “Vechea Gardă” erau destul de mari. Pe Gina Prince-Bythewood, regizoarea, o știm pentru contribuția sa la mai multe filme rom-com, fără să iasă prea mult în evidență.

Bun. Am primit din partea Netflix România, pe ultima sută de metri, posibilitatea de a vedea în avans producția trecută la genurile de film Acțiune-Fantastic, pentru a vă ajuta să vă faceți o părere, fără spoilere, dacă merită ca de mâine, 10 iunie 2020, începând cu ora 10, să-i dați Play și voi pe Netflix.

Povestea

Povestea începe cu un masacru despre care aflăm, pe parcurs, că are loc în viitor și ne întoarcem în prezent în Maroc, unde o vedem pe Andy (Charlize Theron) întâlnindu-se cu trei tipi – toți făcând parte dintr-un fel de grupare la care se apelează în situații de urgență. Echipa s-a format la apelul lui Copley (Chiwetel Ejiofor) pentru a interveni într-un caz de atac și răpire a unei școli locale, de către teroriști.

Ceilalți trei membri ai echipei sunt Booker (Matthias Schoenaerts), Joe (Marwan Kenzari) și Nicky (Luca Marinelli) despre care vom afla mai multe, treptat pe parcursul filmului. Cei 4 află că copiii sunt ținuți într-un loc bine păzit din sudul Sudanului și pornesc imediat acolo unde se infiltrează. Grupul este unul un pic diferit la prima vedere căci pe lângă echipament și armament de ultima oră ei au și arme albe, străvechi, precum săbii, iar Andy o superbă axă. Intervenția lor se va alege cu un twist neașteptat de unde vom afla că cei 4 sunt nemuritori – revin la viață dacă sunt uciși, iar rănile li se vindecă.

Reușesc să scape, dar sunt puși pe fugă toți 4 având un vis comun în care li se arată o persoană, o fată. Pe de altă parte ajungem în Afganistan în plină acțiune unde Nile Freeman (KiKi Layne) alături de o echipă de intervenție militară au de prins un terorist. Într-un schimb de focuri Nile e ucisă, dar… se trezește la viață într-un spital local. Și Nile îi visează pe cei 4 și este clar că între ei există o conexiune.

Cei 4 hotăresc să se despartă, Andy urmând să dea de Nile, iar Joe, Nicky și Booker merg la Paris. Între timp Nile încearcă să-și dea seama cine e și ce se întâmplă cu ea, lucru la care va contribui, oarecum și Andy. Cele două nu se înțeleg deloc bine, iar confruntările dintre ele dau nașterea unor scene de acțiune destul de palpitante. Cele două trebuie să se întâlnească la Paris cu ceilalți 3 războinici nemuritori.

Probabil vă întrebați ce e la Paris de trebuie să ajungă cei 5 acolo. Ei bine, acolo se află compania Merrick care, împreună cu doctori specialiști (cu laboratorul medical în Anglia, la Londra) – printre care se află și Dr. Meta Coz (Anamaria Marinică), vor să creeze un leac al nemuririi ceea ce nu le este deloc pe plac lui Andy and Co. Merrick are în subordine și o echipă militară și vor să pună mâna pe cei 4 nemuritori (Merrick nu știe de existența lui Nile). Aceștia află de locația lor și-i răpește, singura cale de scăpare a lor rămânând Nile care încă nu este împăcată cu ceea ce i se întâmplă. Nile va lua decizia corectă și vom avea partea de un final plin de acțiune și de un twist.

Aflăm pe parcursul filmului, dar și la final, inclusiv din generic, că Andy, dar și cei 3 din echipa sa au avut o influență destul de importantă în istoria globală și la un moment dat avem și o mică poveste a lui Andy despre care este probabil să aflăm mai multe… sau nu.

Personaje și actori

Am deschis recenzia cu Charlize pentru că la urma-urmei ea este motivul pentru care mulți dintre noi am decis să vedem acest film și nu vom fi dezamăgiți căci ea e foarte bine pusă pe rol și livrează un personaj Andy conturat frumos de-a lungul filmului, lucru care nu poți spune și despre ceilalți membrii ai echipei sale și nici despre Copley-ul lui Chiwetel. De Anamaria nici nu mai zic, căci are doar câteva replici și o prezență pe ecran prea scurtă, dar măcar ne mândrim că e acolo. Chiar dacă are peste 2 ore, nu este timp de ajuns să se contureze fiecare personaj și este, într-un fel, păcat pentru că fiind nemuritori au o istorie bogată, trec prin multe și ar fi meritat o atenție mai mare. Nile, jucat de KiKi aduce un element dinamic în film, confruntările și chimia dintre ea și Andy fiind sarea și piperul filmului.

Arte Marțiale și efecte speciale

Elementele supranaturale sunt minime, nu vă așteptați ca cei 5 să aibă puteri de supererou sau ceva de genul, nu, sunt doar niște luptători experimentați de vârstă care revin la viață dacă sunt uciși, respectiv se vindecă. Toți luptă bine, coregrafia luptelor neieșind în evidență cu nimic față ce am văzut în alte filme de acțiune și nici nu vă așteptați să vedeți prea multe lupte cu acele arme albe de care vă ziceam. Totul se rezumă la bătaie clasică și focuri de arme. Efectele speciale sunt și ele prezente și excelează când vine vorba de dezmembrări fizice, răni de gloanțe, oase rupte sau alte asemănătoare – efectele sunt simple, reușite și își ating scopul.

S-a dat mai mult interes pentru coregrafia luptelor lui Andy, unde Charlize se ține foarte bine (cel puțin în lupta din avion se descurcă minunat), iar uneori ești pus să te gândești dacă ai fi în locul unui nemuritor, ce ai face, cum ai reacționa și dacă ceea ce fac personajele în film ar putea fi corecte. Nu vă gândiți nici că e acel gen de film care încearcă să arate cât mai realist, căci nu este așa, dar nici nu avem parte de exagerări. Se păstrează o balanță la limită.

Tehnic

Încă de la apăsarea butonului Play la film, pe Netflix, apare sigla HDR în semn că probabil vei avea o experiență vizuală mai bună decât un simplu full HD, dar din păcate scene largi sau artificii vizuale nu prea sunt care să te uimească, cu toate că imaginile și cadrele sunt bine alese. Filmul te poartă din zone deșertice, în Franța și Anglia, deci atmosfera se schimbă și asta e un lucru bun, căci acțiunea nu se întâmplă în prea multe locații.

Efectele sonore sunt prezente și accentuează acțiunea, dar acele câteva piese muzicale prezente în film se potrivesc perfect la ce se întâmplă pe ecran, la fel și versurile lor. Printre melodii avem Frank Ocean cu Godspeed, Andrea Wasse X Phlotilla cu Going Down Fighting, Marshmello ft. Khalid cu Silence, Active Child cu Cruel World și Elle King cu Baby Outlaw, dar în general, muzica de fundal este destul de ritmată mai ales când au loc scene de acțiune.

Gina Prince-Bythewood pare că se străduiește prea mult cu stilul de filmare ușor tremurat, care deobicei îl observăm la drame și filme cu desfășurare lentă, dar se potrivește oarecum în timpul scenelor de acțiune. Nu ne oferă cadre largi, după cum am mai spus mai sus, dar surprinde elementele importante și reușește să pună în valoare personajul Andy și să o facă pe Charlize, încă o dată, demnă de admirat într-un rol de acțiune.

Ca o încheiere, luat per total The Old Guard/”Vechea Gardă” poate că ar fi pus și mai mult în valoare dacă aș fi avut cunoștință de romanul grafic, dar luat de sine stătător este un film bun de văzut acasă, singur sau cu prietenii, să spunem într-o vineri seară după o săptămână prea caldă și grea la muncă. Charlize continuă să-și păstreze statutul de badass în astfel de roluri de acțiune și ea este cam singurul motiv pentru care să vezi filmul.

Rămâne, așadar, să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. The Old Guard/”Vechea Gardă” poate fi văzut din 10 iulie pe Netflix.