Gran Turismo – Recenzie

Orlando Bloom … Danny Moore
Archie Madekwe … Jann Mardenborough
Takehiro Hira … Kazunori Yamauchi
Darren Barnet … Matty Davis
Geri Horner … Lesley Mardenborough (Geri Halliwell Horner)
Djimon Hounsou … Steve Mardenborough

“Aceasta este povestea lui Jann Mardenborough, un tânăr care are șansa să-și împlinească un vis ce părea de neatins. Pasionat până la obsesie de jocul video Gran Turismo, Jann câștigă o serie de competiții organizate de Nissan, iar asta îl pune la volanul unei mașini de curse reale și îi dă șansa să participe la curse oficiale. Film bazat pe o poveste reală.” – InterCom Film

PlayStation Productions e pe val anul acesta, atât pe micile ecrane cât și pe cele mai mari. The Last of Us pe HBO a impresionat la lacrimi, iar de serialul Twisted Metal se aude că ar fi și el ce trebuie. Iar acum Gran Turismo își începe turul cinematografic dar deja a fost apreciat de cei care l-au văzut. După trei adaptări reușite fiecare în felul ei, putem să fim optimiști pentru Ghost of Tsushima, God of War și alte IP-uri PlayStation. Sincer nu mi-e rușine nici cu filmul Uncharted, mie mi-a plăcut anul trecut, chiar dacă nu este o adaptare fidelă după jocuri.

Jann Mardenborough (stânga) alături de Archie Madekwe, actorul care îi joacă rolul în Gran Turismo. Imagine preluată de pe https://www.jannthaman.com

Cât de tare ar fi să joci atât de bine un simulator auto încât să ajungi nu numai faimos în rândul gamerilor, dar să ajungi să pilotezi o mașină de curse adevărată? Pare un vis pueril dar chiar i s-a întâmplat lui Jann Mardenborough în 2011, jucând Gran Turismo pe PS3. Nissan și Sony Interactive Entertainment au pus la cale academia de piloți GT unde au pregătit cei mai buni gameri din lume să piloteze mașini adevărate, și numai unul avea să participe la competiții reale.

Cum filmul se petrece în vremuri contemporane, vedem secvențe din Gran Turismo 7 rulând în toată splendoarea pe PS5-uri. Și bineînțeles, apucăm să vedem și studioul Polyphony Digital, care s-a implicat de asemenea la producția filmului. Ai fi tentat să zici că filmul este o mare reclamă prin care Sony dorește să vândă console cu tot cu accesorii și jocuri, dar este mai mult de atât – este cu adevărat un film inspirațional.

Archie Madekwe îl interpretează pe Mardenborough într-o manieră credibilă. Un gamer autentic cu ambiția de a pilota cu adevărat mașini de curse, care dă tot ce poate pentru a le demonstra tuturor că își poate atinge visul, inclusiv părinților care insistă că nu va ajunge nicăieri petrecând atât de multe ore în fața consolei.

Apropo, Jann se află în film fără să îți dai seama, având postul de cascador pentru Madekwe. Mi se pare cool să te implici atât de direct în producția unui film care spune povestea ta.

David Harbour și-a propulsat cariera cu rolul din Stranger Things, iar de atunci începem să-l vedem în diverse universuri, și cât de curând în jocul video Alone in the Dark. În Gran Turismo se apropie de cea mai bună interpretare a sa. Rolul de inginer-șef antrenor i se potrivește ca o mănușă. Timbrul vocii sale oferă profunzime cuvintelor și informațiilor importante pe care le are de transmis tânărului pilot.

Pregătind gamerii la GT Academy vrea să le demonstreze tuturor că nu poți aduce un gamer de pe canapea la volanul unei mașini de curse. Însă Jann ajunge să-l impresioneze. Dezvoltarea personajului său e la fel de interesantă ca a protagonistului.

M-a surprins puțin alegerea regizorului Neill Blomkamp, al cărui portofoliu este compus aproape exclusiv din SF-uri aparte. Apoi am aflat că a regizat și un scurt film Halo în 2007. Gran Turismo nu este ca nimic din ce a realizat până acum… asta la prima vedere, diferența de gen fiind evidentă. Cursele sunt autentice, cu unele cadre editate să semene cu jocul, altele arătând interiorul mașinii. Dialogurile sunt aievea, simți trăirile personajelor. Un realism pe care Blomkamp l-a mai obținut în trecut, acum mulți ani, în filmele SF care l-au făcut cunoscut.

Filmul este excelent pentru a aduce în atenția publicului larg jocurile video

Chiar dacă povestea ar fi fost pur fictivă, pantele sus-jos din cariera lui Jann sunt ce te-ai aștepta de la firul narativ. Însă interpretarea îmbinată cu tehnica audio-vizuală te ține oricum cu sufletul la gură de la o cursă la alta. Toate componentele filmului funcționează împreună ca un bolid pus la punct de ingineri profesioniști.

Cât din Gran Turismo este adevăr, de fapt? Pentru mine nu contează așa mult dacă s-au înflorit sau nu niște elemente. Povestea a câștigat detașat cursa către mintea mea și e posibil ca filmul să rămână pe podium în topul personal al anului.

Filmul este excelent pentru a aduce în atenția publicului larg jocurile video într-un stil digerabil și palpitant. Nu este deloc necesar să fi pasionat de mașini sau jocuri ca să te simți inspirat de povestea lui Jann să continui să îți urmezi visul în ciuda obstacolelor. Însă dacă îți plac jocurile video și/sau mașinile, îl vei savura de la start la finish.

Gran Turismo din 25 august la cinema, distribuit în România de InterCom Film.