“Control este despre Control din multe puncte de vedere și are o balanță potrivită între poveste și gameplay și știe cum să facă să nu devină monoton – o problemă des întâlnită în ultima vreme în jocuri. ”

Gen: Acțiune, Aventură

Lansare: 27 august 2019

Studio: Remedy Entertainment, 505 Games

Distribuitor: Best Distribution

Platforme: PlayStation 4, Xbox One, PC

După ce o agenţie secretă din New York este invadată de o ameninţare dintr-o altă lume, vei prelua rolul noului director, care se luptă pentru a recâştiga Control-ul.

Dezvoltatorii Remedy Entertainment revin cu un joc action-adventure supranatural 3rd person care te va provoca să stăpâneşti o combinaţie de abilităţi supranaturale, echipamente ajustabile şi medii reactive în timp vei lupta într-o lume complexă şi imprevizibilă. Control este povestea lui Jesse Faden. Intriga principală se concentrează pe încercarea acesteia de a găsi răspunsuri, din postura de Director. Lumea din Control are propria poveste, întocmai ca şi aliaţii pe care Jesse îi va întâlni. Side quest-urile şi Secretele sunt peste tot. Jesse colaborează cu alţi agenti Bureau, desluşeşte coduri criptate şi descoperă experimente stranii efectuate de Bureau.

Remedy Entertainment e renumit pentru câteva titluri foarte mișto precum seriile Max Payne, Alan Wake și Quantum Break, iar 505 Games are un background stufos în ale gaming-ului o colaborare între cele două având numai de câștigat și asta se presupune că s-a întâmplat și în cazul Control.

Stilul 3rd-person action se păstrează mai departe și a fost perfecționat de Remedy și am luat parte la dezvoltarea sa de la Max Payne, Alan Wake și Quantum Break și în toate cazurile am avut și elemente supranaturale – acel ceva tipic Remedy cu care ne vom întâlni în doze și mai mari în Control.

Povestea

Jesse Faden se află la New York și intră în Federal Bureau of Control – o clădire uriașă și misterioasă a-l cărui Control a fost preluat de forțe extraterestre și așa începe aventura lui Jesse care trebuie să descopere ce s-a întâmplat și încă de la început va fi numită Director, după descoperirea fostului Director (Zachariah Trench) care și-a pus capăt vieții și preia atât arma acestuia – una foarte specială, cât și atribuțiile sale. Jess va afla și că fratele ei Dylan este pe undeva pe acolo și aventura sa se va întinde atât în subsolul imensei FBC cât și în centrul acestuia și la etajele superioare. Oldest House – cum a fost numită divizia paranormală a FBC – este dispusă în câteva zone mari prin care Jess va trebui să le străbată, iar accesul la acestea se va face treptat. Jess posedă puteri telekinetice și o armă care se transformă de care se va folosi pentru a lupta împotriva inamicilor săi care sunt chiar foști colegi posedați de acea putere extraterestră care trebuie oprită.

La un moment data realitatea este divizată și evenimente cheie vor trebui parcurse și completate pentru ca aventura lui Jess să continue, în ajutor sărindu-i și câteva personaje și agenți, iar cei corupți cu Hiss (posesia extraterestră) nu-ți vor face deloc viața ușoară. Misiuni importante și secundare vor trebui completate cu succes, iar puterile și arma lui Jess vor trebui în permanență modificate pentru a putea înainta în poveste. Într-un final Jesse va ajunge la punctul culminant și va avea de confruntat una dintre cele mai mari temeri ale sale, iar deciziile luate până atunci și managementul dezvoltării ei, vor dicta felul în care povestea se încheie.

Gameplay

Pornind de la meniul jocului avem de ales în a începe un joc nou, Credits și Options unde putem face modificări la câțiva parametri de la Gameplay; putem să ne alegem noi butoanele pentru acțiunile din joc la Control; modificăm volumul și alegem între Headphones și Speakers la Audio; ne montăm cum dorim ce apare pe ecran la Interface și nu găsim opțiunea de HDR la Display, dar trecem peste asta.

Încă de când începe jocul cu Jess în fața FBC experimentăm Control-ul care este foarte lin și avem o cameră poziționată destul de interesant în așa fel încât, dacă este centrată, personajul se vede la genunchi în sus. Există bineînțeles și o funcție de zoom care poate fi folosită atît când Jesse folosește arma dar și când pur și simplu vrei să vezi lucrurile mai de aproape. Intrarea în clădire și prima impresie, trebuie să recunosc, nu prea m-a impresionat ca detalii vizuale însă mi-au plăcut și-mi plac în general jocurile a cărei acțiune are loc în spații deschise, vaste și aveam să mă bucur de acestea mai încolo în joc.

La intrarea în clădire am reîntâlnit acel feeling pe care l-am avut la începutul jocului Half-Life, nu știu cum să explic mai exact, cert este că totul e pustiu și primii pași făcuți în joc sunt ghidați și de tutoriale pe care le vei face treptat, restul Control-ului fiind destul de intuitiv. După ce vei parcurge puțin din joc, vei ajunge la biroul fostului director care și-a curmat viața și a lăsat în urma sa o armă foarte ciudată și marea responsabilitate de a afla ce se întâmplă în Old House și de a pune capăt invaziei extraterestre.

Odată ce pui mâna pe pistol lucrurile se vor schimba și vei întâlni primele amenințări sub formă de angajați posedați de o putere supranaturală, Hiss. Vei știi, de acum încolo, că de câte ori se face roșu într-o încăpere vei avea de confrutat acești inamici. Peste tot oamenii plutesc în aer, iar cei posedați se teleportează, în general în locații. Câteodată aceștia plutesc și ei în aer printre oameni. Și pentru că tot am deschis discuția de inamici, aceștia sunt de mai multe tipuri, care mai decare mai ciudați, o parte umani și o parte cu roșu, mutanți. Unii dintre ei plutesc, alții au anumite funcții precum de Heal pentru cei din jur, iar alții dacă ajung lângă tine, explodează. Unii trag cu arme de mai multe feluri (automate, lansatoare de grenade), alții cu proiectile sau au anumite puteri. Fiecare dintre ei necesită un anume stil  de atacuri de a putea fi învinși. Contează tipul de muniție folosită și metoda pe care o folosești în luptă. Spre exemplu, dintre “plutitori” dacă folosești puterea de a arunca cu obiecte după ei, aceștia se feresc și cum sunt plutitori nu poți folosi nici puterea de Bash, de aproape – o acțiune pe care o poți folosi în lupta de aproape (melee).

La capitolul arsenal, Jess are trei categorii de atacuri: Bash – cum l-am numit eu, care împinge inamicul înapoi, abilitatea de a arunca cu obiecte din jur în inamic sau levitație și preluarea controlului inamicului – Telekinesis și pistolul care, pe parcursul jocului va dobândi și el diferite funcții (ex. foc normal, tip shotgun, piercing, automat, shield etc). Toate acestea au nevoie de timp de încărcare așadar deseori vei comuta între ele rapid.

Mi-au plăcut și elementele RPG aduse în Control, la meniul din joc având acces oricând la o categorie dedicată armelor – pistolul poate fi folosit rapid în două funcții diferite, iar fiecare dintre ele vine cu posibilitatea de a atașa anumite obiecte (personal mods) care-i amplifică sau modifică capacitățile. Acestea cad, în general, de la inamici. Tot la această categorie, Loadout, ai și posibiitatea de a utiliza un mod activ, în permanență. Atât funcțiile pistolului cât și acel mod activ, pot fi extinse prin mai multe slot-uri, pe parcursul înaintării în joc.

La Assets strângi mai multe tipuri de materiale necesare upgrade-urilor, iar la Missions apar misiunile principale active sau secundare, având posibilitatea să-ți alegi tu care vrei să o faci. La Collectibles sunt ordonate Research & Records – le găsești prin joc, Corespondence – comunicări interioare între membrii Old House, Case Files – oferă indicii despre misiuni, inamici și alte detalii utile, iar la Multimedia poți vedea cutscene-urile, sau revedea clipurile de pe anumite monitoare de prin niveluri (care sunt filmate cu persoane reale și CGI unde e cazul). Tot la Collectibles va apărea și Hot Lines unde vei reasculta conversații telefonice importante.

Pentru că tot suntem la meniuri, în diferite încăperi din FBC ai niște Control Points cu rol de check points sau puncte de Fast Travel (nu toate) de unde poți schimba garderoba (Outfits); poți adăuga puncte la abilități (Health, Energy, Melee Attack și Telekinesis) ; poți face o serie de misiuni secundare (Board Countermeasures) sau poți juca la noroc în Astral Constructs la Mods – care generează aleatoriul Personal Mods, sau la Weapon Forms unde poți debloca, contracost, mai multe funcții ale pistolului. Bineînțeles și acestea funcționează pe bază de upgrade.

FBC e împărțit pe mai multe sectoare, fiecare cu camerele și încăperile lor, pe etaje sau nu, care se completează treptat pe parcursul jocului. Pe hartă vezi la început multe semne de întrebare și fiecare zonă descoperită va primi apoi un nume. Cu funcția Fast Travel de la Control Points te poți deplasa mai rapid între aceste zone. Între aceste Fast Travels vor fi ecrane de loading unde primești câteva sfaturi. Jocul este în așa fel montat în stilul Resident Evil, misiunile ducându-te și readucându-te în locuri noi sau vizitate anterior, în ele existând anumite uși la care nu ai acces decât când ajungi în acel moment al storyline-ul care-ți permite asta. În acest fel era și la RE doar că acolo trebuia să găsești niște chei.

Pe parcursul jocului vei întâlni NPC-uri, sau anumite personaje care-ți vor da și ei misiuni secundare sau care au legătură cu firul principal al narațiunii. Vei discuta cu acestea și vei avea posibilitatea să alegi răspunsuri. Un lucru interesant este că, în timpul conversațiilor, imaginea se apropie mult de Jess și vom auzi ce gândește ea. Mi-a mai plăcut și că întâlnești și misiuni în care trebuie să rezolvi puzzle-uri, iar de partea opusă veți trăi probabil momente de confuzie când va trebui să ajungeți în anumite zone/camere și nu știți încotro trebuie să o luați. Nu există markere sau săgeți să-ți arate pe unde să o iei, mult timp în joc urmând să-l petreci bâjbâind către zona de interes. E drept, nu mergea nici să se zică mură-n gură ce și cum, dar nici chiar să te învârți ca o curcă beată. Mai mult de atât harta nu este 3D, deci se poate să ajungi într-un loc, care e marcat ca fiind cel în care trebuie să ajungi, dar de fapt, acesta să fie un etaj mai jos/sus, sau ceva de genul.

Luptele sunt excelente, căci poți face combinații între cele trei moduri de atac, Telekinesis fiind modul preferat căci poți lua diferite obiecte din jur și arunca spre inamic (dacă ești fan al filmelor/jocurilor cu Jedi – Star Wars, o să înțelegi). Poți lua, spre exemplu un extinctor și arunca în inamic, iar efectele sunt altele decât dacă ai arunca în el cu un scaun sau cu o butelie care face o explozie mai mare și damage pe măsură.

Materialele, punctele pentru abilitate și alte chestii pentru upgrade-uri le primești și dacă rezolvi cu succes misiunile, iar fiecare inamic răpus lasă câteodată pe jos și niște cristale care-ți umple viața. Surprize găsești, de asemenea și în anumite containere împrăștiate, în general ascunse, inclusiv în niște Shelter-uri plasate prin FBC.

În general preluarea acelor Control Points au o luptă cu inamici înainte, iar odată ce sunt eliminați toți și apeși ca acesta să fie preluat, dispare culoarea roșie și vor avea loc tranformări arhitecturale foarte mișto reprezentate vizual. Spuneam la început de acea realitate alternativă. În ea ajungi în tutoriale și anumite momente importante în joc, fără de care nu poți continua. Jess va ajunge într-un hotel cu multe uși, iar acolo trebuie să faci anumite puzzle-uri pentru a-ți atinge anumite scopuri. Dacă reușești, te vei întoarce apoi la realitate.

Tehnic

Muzica este demențială și la propriu și la figurat și se va schimba atunci când te angajezi în luptă. Odată lupta finalizată, acea muzică se va diminua încet. Este important să fii atent la ea căci vei afla mai ușor când urmează un conflict, respectiv când s-a încheiat.

Cu cât vei înainta mai mult în joc cu atât vei fi impresionat în primul rând de arhitectură și spațiile largi în care luptele vor fi o plăcere. Combinația de roșul Hiss și spații întunecate îți vor da fiori pe șira spinării, iar locurile deschise la culoare, albe, sunt mai prietenoase și impresionante. Culoarele lungi și luptele pe ele vor fi un deliciu vizual, iar momentele de groază a la Resident Evil îți vor face inima cât un purice. Arma în sine mi se pare un concept foarte mișto ca fiind un simplu pistol care adoptă zeci de funcții și transformarea dintr-una în alta este vizibilă, iar efectele sunt reprezentate foarte bine. Luminile și umbrele, scânteile, focul și exploziile accentuează și mai mult experiența de joc creând o atmosferă excelentă.

Jucat pe un PlayStation 4 Pro nu am întâmpinat foarte multe probleme decât câteva legate de fizica jocului și rar framedrops atunci când ecranul este încărcat, dar nu atât de deranjante încât să-mi afecteze negativ gameplay-ul. Am văzut cum arată jocul cu RTX On pe PC-uri și vizual e și mai spectaculos decât pe console, situația cred că ar fi fost alta dacă am fi avut măcar opțiunea de HDR.

Concluzie

Sincer vedeam apropiindu-se sfârșitul de an fără un alt titlu bun, dar Control a fost și este o surpriză neașteptată. Da, am tot urmărit trailerele și capturile în care se vedea că jocul va fi un deliciu vizual, dar nu părea să aibă o poveste interesantă și nici gândul că totul se va petrece într-o singură locație nu mă tenta deși Resident Evil a fost dovada că se poate bine și așa.

Control este despre Control din multe puncte de vedere și are o balanță potrivită între poveste și gameplay și știe cum să facă să nu devină monoton – o problemă des întâlnită în ultima vreme în jocuri. Aproape frustrant în anumite cazuri în care trebuie să ajungi în niște locații și nu-i dai de cap și pe ici-colo câteva bubițe, care pun pariu că vor fi rezolvate cu update-uri, alte minusuri nu mai găsești, Remedy și 505 au reușit să ofere un joc care să uimească și să impresioneze, pe care, probabil, îl vom vedea trecut la categoria de Jocul Anului.

Control îl găsiți din 27 august în format retail pentru PC, PlayStation 4 și Xbox One pe Gameshop și digital în PlayStation Store, Microsoft Store și Xbox Store.

Mulțumim Best Distribution