A Bigger Splash – Recenzie

Distribuitor: Odeon Film

Clasificare: I.M.

Dakota Johnson     …     Penelope Lanier
Matthias Schoenaerts     …     Paul De Smedt
Ralph Fiennes     …     Harry Hawkes
Tilda Swinton     …     Marianne Lane

Sinopsis: Legenda rock Marianne Lane se recuperează pe insula vulcanică Pantelleria, alături de partenerul său Paul, când celebrul producător muzical și vechi iubit, Harry, sosește pe neașteptate, însoțit de fiica sa Penelope, și le întrerupe vacanța, aducând cu el nostalgia fără scăpare.

O piscină. Patru oameni. Apa nu e chiar curată, vinul este cel mai scump, dar soarele e unde trebuie. Lagom, cum ar spune suedezii.

Cu ceva vreme în urmă, David Hockney explica la Muzeul de Artă Contemporană din Nottingham cum una dintre picturile ce l-au adus adus pe culmile succesului a căpătat comparativul ”bigger”, din simplul motiv că pictase o la scară mică; odată realizată la scară mare, ”the splash” în sine rupându-i chiar două săptămâni pentru a o completa, a devenit ”A Bigger Splash”, principala sursă de inspirație pentru ultimul film al regizorului Luca Guadagnino.

După ce a impresionat consecutiv în circuitul festivalier cu Melissa P., I Am Love, Bertolucci on Bertolucci, ca mai apoi să anunțe în 2015 la Veneția că a preluat cârma proiectului Suspiriade de la David Gordon Green, făcându-le personaje iar pe Tilda Swinton și Dakota Johnson, regizorul italian țintește iarăși sus, pavând drumul izbit răzleț de vizibile pierderi de echilibru cu ironie, umor negru și carismă de vedetă.

3Tilda e Marianne Lane, un fenomen rock în repaus după o operație în zona cea mai sensibilă a celor din branșa ei, o explozie de emoție în liniștea ei atât de comună pe care ne-o asumăm. Se scaldă în lumina soarelui, dar și în reflecția acesteia din apa piscinei când face dragoste cu grijuliul Paul De Smedt, Matthias Schoenaertes (mă bucur să văd că nu se oprește la The Danish Girl și alege tot mai îndrăzneț), finalmente cel mai anost dintre personaje, având simpla funcție de catalizator. Însă măslinelor le sar sâmburii când uraganul lui Ralph Fiennes, o extensie a personajului său din The Grand Budapest Hotel, Harry Hawkes – fost iubit/manager al lui Lane – sosește pentru a căpăta mese la restaurante tradiționale cu priveliști ce-ți taie respirație pe numele Mariannei, pentru a se destinde pe orice începând de la The Rolling Stones și continuând cu St. Vincent, ca scop final fiind ademenirea Mariannei înapoi în brațele sale.

4

Și nici nu e singur. Sirena Dakotei își trece degetele peste gură, are ochii și buzele întredeschise și-și ține capul într-o parte când vorbește cu tine. Sau doar cu Paul. Ea se îndrăgosește de orice lucru frumușel. El e precaut. Ea îi întinde o țigară și-l întreabă ”Do you want some?”, în timp ce el răspunde prompt ”I don’t smoke.”, iar ea i-o întoarce la fel de hotărât ”That doesn’t mean you don’t want some.” Cunoaște natura umană și limba italiană la fel de bine pe cât Yorick Le Saux (care a lucrat alături de Swinton pe platourile din Only Lovers Left Alive, să nu ne mirăm) cunoaște granula de nisip sau spuma mării.

2În genere, audiențele pleacă nemulțumite de la filmele în care niciun personaj nu dispune de calități inerent pozitive, însă aici e doar un alt truc. Totul se desfășoară ca un joc de leapșa unde cel ce fugărește este nimeni altul decât Fiennes. E un troc cu regizorul, în urma căruia ni se permite o privire fugară la un refugiu italian uitat de ochii scrutători ai presei, pentru ca atenția să se reverse pe tensiunile stârnite de problemele de comunicare dintre personaje, precum și felul în care liniștea acționează în viața unei persoane încolțită de zgomot și în același timp recunoscută internațional pentru gălăgia creată.

O piscină. Patru oameni. Cine știe să înoate?

Câteva cuvinte despre film s-au spus și la matinalul de pe Radio 1.

A BIGGER SPLASH: Pasiuni periculoase a fost lansat din 4 martie pe marile ecrane și este distribuit în România de Odeon Film.