Jurassic World: Dominion – Recenzie

Laura Dern … Ellie Sattler
Sam Neill … Alan Grant
Jeff Goldblum … Ian Malcolm
DeWanda Wise … Kayla Watts
BD Wong … Dr. Henry Wu
Omar Sy … Barry Sembène

Arhitectul și regizorul capitolului Jurassic World, Colin Trevorrow, ne prezintă JURASSIC WORLD: DOMINAȚIA, care are loc la patru ani după ce Isla Nublar a fost distrusă. Dinozaurii trăiesc acum – și vânează – alături de oameni din întreaga lume. Acest echilibru fragil va remodela viitorul și va determina, odată pentru totdeauna, dacă ființele umane vor rămâne prădătorii de vârf pe o planetă pe care o împărtășesc acum cu cele mai înfricoșătoare creaturi ale istoriei.

Patru ani de prezență a dinozaurilor în civilizația umană arată cam așa cum te-ai aștepta și în viața reală în caz că dinozaurii ar fi brusc introduși în ecosistemul planetar: adaptarea rapidă a acestora la fauna naturală, braconieri, piețe negre, întrebări etice ș.a.m.d. Societatea ia noutatea ca atare și încearcă să trăiască cu ea sau să profite de ea.

Părerile vor fi împărțite, dar mie mi se pare cea mai interesantă și naturală premisă către care se putea merge cu franciza. În contextele actuale pe care le trăim, Dominion ne reîndreaptă atenția către ceea ce ar trebui să facem: să încercăm să salvăm planeta din cât mai multe puncte de vedere, ca să ne salvăm pe noi. Dominion nu oferă vreo revelație în acest sens dar putem să ne mulțumim cu acțiunea și cu intenția abordării subiectelor. Nu vom salva speciile pe cale de dispariție și nici nu vom astupa găurile din stratul de ozon cu acest film, dar ne vom gândi puțin la asta.

Interacțiunile dintre protagoniștii filmelor vechi cu cei actuali erau de așteptat, obligatorii într-un astfel de sequel și așa-numit final de saga. În mod previzibil în ultimul act nostalgicii și fanii recenți îi vor vedea pe Owen Grady și Alan Grant lucrând cot la cot cu, Claire Dearing cu Ellie Sattler, ajutați de Ian Malcolm și o mână de personaje mai noi. Schimburile de replici cu referiri la evenimente emblematice nu lipsesc, și am auzit fani satisfăcuți prin sală chiar dacă pe mine nu m-au dat pe spate. Ian Malcolm vine cu câteva remarci meta delicios de subtile, livrabile doar de Jeff Goldblum.

Kayla Watts (DeWanda Wise) a fost personajul nou-introdus care mi-a surâs cel mai mult, fiind în numeroase situații critice cea mai credibilă și totuși rațională persoană, acționând prompt fără să ascundă faptul că uneori s-a speriat de-a binelea. A avut avantajul de a nu fi mascota francizei, presupun.

De la concluzia unei serii renumite pentru scene spectaculoase cu dinozauri te aștepți să ofere cireașa de pe tort. Dominion își justifică vizionarea pe un ecran IMAX cu dinozauri realizați convingător în cadre naturale și urbane cel puțin interesante. Însă nu m-aș repezi să zic că bătăliile finale sunt din cale afară de impresionante. Pe parcurs s-a mizat pe acțiune cu dinozauri de talie mică destul de intrigante, crescând așteptările pentru adevăratele bestii. Poate urmăririle de pe străzile din Malta sunt un pic mai lungi decât erau necesare, dar sunt cele mai memorabile din film pentru mine. Nu știu la ce mă așteptam sau ce îmi doream de la acțiunea de final, cert este că acestea mi-au lăsat o impresie călâie.

Străzile din Malta, un lac înghețat și unul din junglă au cele mai palpitante scene, sunt superioare ca suspans față de luptele finale cu dinozaurii cei mai mari din lada de jucării. Dominion beneficiază de peisaje nemaivăzute până acum în serie, așadar inventivitatea se manifestă măcar în departamentul imaginii dacă nu în restul. Au fost totuși două scene spre final pentru care falsitatea este evidentă pentru un ochi cât de cât format. Dacă stai să te gândești, în marea majoritate a filmărilor actorii probabil fug de un ecran verde și uneori asta este cam evident chiar și în produsul final.

Noile specii introduse sunt o încântare pentru fanii de toate vârstele, mai ales pentru cei care pot reține numele acestora. Sunt unele creaturi care apar surprinzător de puțin în acțiune având în vedere durata relativ lungă a filmului, dar măcar nu lipsesc clasicii. Varietatea faunei este la cote maxime, toți dinozaurii sunt credibili, de la habar-n-am-raptor la nu-mai-știu-ce-zaur. Sunetele scoase de măreții dinozauri sunt uneori prea stridente și au fost două sau trei momente când abia așteptam să scape personajele de animale ca să le mai aud răgetele. Se simte o încercare de horror în sunetele realizate care însă în anumite momente mai degrabă irită decât să dea fiori.

Scenariul reprezintă o justificare a acțiunii și aduce în linii mari a poveste de film de vară fără suflet. Răufăcătorii sunt din nou niște corporatiști lacomi, de daata aceasta intrând în scenă firma Biosyn. Firul narativ are grijă să lase constant portițe convenabile către acțiune, fără să pui prea multe întrebări. Acțiunea e cea care contează. Încă mă sâcâie faptul că o anumită tehnologie creată special pentru convenabilitatea scenariului nu este explicată mai deloc, imporant e să ști că dacă e dezactivată atunci când zbori, te afli în pericol. Renunț însă la explicație și accept că poate copiii nu au nevoie de ea atâta timp cât permite dezlănțuirea acțiunii râvnite.

Povestea din Jurassic World: Dominion nu este complet lipsită de logică, însă uneori este prea convenabilă, superfluă și presărată cu clișee mai mult mai puțin savuroase pentru doritorii de „fan-service”. Din aceste motive, mă tem că nu am rezonat cu interpretarea personajelor suficient de bine cât să-mi pese de soarta fiecăruia. Aducerea eroilor împreună spre final are sens și este binevenită, și totuși au fost momente când „ieșeam din film” conștient de intenția de „legacy sequel”.

Jurassic World: Dominion este filmul perfect pentru copiii care se cred prea maturi pentru filmele de animație dar încă se joacă cu jucării în mod activ. O bună parte din cariera mea se rezumă la comerțul cu jucării, așa că știu despre ce public vorbesc. Cred că o parte din fanii vechi vor aprecia măcar interacțiunile dintre personajele trilogiei inițiale Park și noua trilogie World, pe când puștimea care știe pe de rost nume de dinozauri va fi în al nouălea cer. Spectacolul oferit de Dominion își merită vizita la cinema, însă alegerile narative nu vor satisface pe toată lumea.

Jurassic World: Dominion este disponibil din 10 iunie la cinema, IMAX și 4DX fiind distribuit în România de Ro Image.