O lună cu filme în fiecare luni și marți! Documentary Mondays și Fiction Tuesdays revin

0
215
Ascultă acest articol


Centrul Ceh și-a obișnuit publicul ca în fiecare primăvară și toamnă să-și deschidă ușile în serile de luni și marți pentru proiecții de film. Așa că, între 13 mai – 4 iunie, deja cunoscutele programe Documentary Mondays și Fiction Tuesdays revin, fiecare cu câte 4 filme alese pe sprânceană.

Accesul este liber, iar tradiționala bere cehă nu va lipsi.

Documentary Mondays va aduce pe ecran, de data aceasta, 4 documentare foarte diferite ca subiect și estetică, iar regizorii acestora vor participa la sesiuni Q&A online. Programul începe pe 13 mai, de la ora 20:00, cu un documentar de investigație, realizat parțial cu o cameră ascunsă. Limits of Europa (Apolena Rychlíková, 2024, 98’) urmărește călătoria jurnalistei cehe Saša Uhlová, care intră în lumea muncitorilor necalificați proveniți din țări ale Europei Centrale și de Est, plecați peste hotare, unde sunt exploatați pe salarii minime, însă mai mari decât cele de acasă. Uhlová devine unul dintre migranții economici esențiali pentru prosperitatea Europei de Vest și se angajează la o fermă de
fructe și legume din Germania, într-un hotel irlandez și ca asistentă pentru bătrâni în Marsilia.

Programul continuă pe 20 mai cu un documentar-operă, un spectacol vizual și sonor – Kapr Code (Lucie Králová, 2022, 91’). Deși numele compozitorului ceh Jan Kapr nu este atât de cunoscut,
filmările realizate de acesta s-au dovedit un material prețios în crearea acestui documentar. Filmul se folosește de partiturile muzicale ale lui Kapr, precum și de filmări de arhivă personale și, cu ajutorul unui libret dadaist, dezvăluie viața și opera acestuia, pe fundalul schimbărilor istorice.

Imaginile din culisele înregistrării corului deconstruiesc genul biografic și ne arată cât de dificilă poate fi interpretarea materialelor de arhivă, a amintirilor și a narațiunilor liniare.

Anul acesta, Jan Švankmajer împlinește 90 de ani, așa că Centrul Ceh și-a propus să-l sărbătorească prin prezentarea câte unui documentar despre acesta, precum și un film de ficțiune realizat de el, în fiecare sezon Documentary Mondays și Fiction Tuesdays. Așadar, pe 27 mai, veți putea urmări Athanor: The Alchemical Furnace (Jan Danhel, Adam Olha, 2020, 117’), un portret jucăuș, ce-l surprinde pe Švankmajer în diverse momente și situații, precum și părerile lui despre mâncare, fetișuri sau sfârșitul omenirii și al civilizației occidentale. Metoda sa creativă este parțial prezentată de cei doi regizori, care au petrecut trei ani cu faimosul cineast și artist.

Documentary Mondays se încheie pe 3 iunie cu Anhell69 (Theo Montoya, 2022, 72’). Un dric bântuie străzile din Medellin, în timp ce un tânăr regizor își spune povestea într-un oraș marcat de conflicte, violență și paradoxuri. El își amintește copilăria, întâlnirea cu cinemaul de autor din țara sa, descoperirea sexualității și vorbește despre cum a pornit să realizeze primul său film, o ficțiune despre un cult al fantomelor. Distribuția era alcătuită din tinerii queer din Medellin, dar actorul principal moare de supradoză la vârsta de 21 de ani. Pe măsură ce regizorul își vede alți prieteni dispărând, Anhell69 explorează temerile, îndoielile și visele unei generații pierdute, precum și lupta
unui cineast de a continua să facă filme.

Și serile de marți se vor petrece la film la Centrul Ceh, pentru că Fiction Tuesdays se desfășoară concomitent cu Documentary Mondays. Debutul programului, însă, va avea loc la Sala Cinema din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale, pe 14 mai, de la ora 20:00. Atunci veți urmări Markéta Lazarová (František Vláčil, 1967, 160’), considerat cel mai important titlu din istoria cinematografică a Cehiei, un film esențial pentru toți iubitorii de cinema.

Sărbătorirea lui Švankmajer va avea loc și pe 21 mai, la Centrul Ceh, unde vor continua proiecțiile Fiction Tuesdays. Atunci, publicul va vedea Alice (Jan Švankmajer, 1988, 86’), un tribut adus imensei imaginații a lui Carroll, dar în același timp un pretext pentru a-și dezvolta propria imaginație. Filmul este o rememorare a copilăriei autorului, precum și o încercare de a evoca publicului experiența copilăriei.

Pe 28 mai sunteți așteptați la „musicalul epocii totalitare”, așa cum este numit The Smoke (Tomás Vorel, 1990, 94’). Acesta introduce spectatorul într-o atmosferă industrială, dar în același timp organică, plină de sarcasm și ironie.

Un tânăr inginer civil idealist se angajează la primul său loc de muncă cu speranță și entuziasm. Cu toate acestea, realitatea muncii din perioada socialistă târzie, descrisă în mod ironic în film, îl dezamăgește rapid și îi distruge idealismul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.