Belle – Recenzie

Hiro – Dana Rogoz (Voce)
Luka Aida Economu (Voce)
Shinobu – Dragoș Ioniță (Voce)
Kamishin – Alex Făiniși (Voce)
Bestia – Ionuț Grama (Voce)
Justin – Victor Ion (Voce)

”Belle” spune povestea lui Suzu, o fată timidă de 17 ani ce locuiește alături de tatăl ei într-un sat din Japonia. Într-o zi Suzu decide să-și creeze un cont pe „U”. Devine astfel Belle, o frumoasă cântăreață care se bucură de succes și popularitate. În „U” întâlnește o creatură înfricoșătoare, care locuiește singură într-un castel plutitor, refuzând să lase pe cineva să se apropie sau să explice celorlalți rănile de pe corp. Împreună, cei doi pornesc într-o călătorie plină de aventuri, provocări și iubire, în încercarea de a deveni cine sunt cu adevărat.

Fanii anime de pe teritoriul țării noastre au motiv de sărbătoare săptămâna aceasta: se lansează Belle, primul film anime distribuit în cinematografele românești – atât în varianta subtitrată cât și în cea dublată. La avanpremiera de gală la care am participat în cadrul Cineplexx Băneasa a rulat varianta subtitrată, însă încurajez și vizionarea basmului anime și în versiunea dublată de vocile românești pentru a susține distribuirea filmelor anime în continuare.

La eveniment ne-am bucurat de prezența ambasadorului Japoniei în România Hiroshi Ueda. Acesta a fost vizibil încântat să participe la avanpremiera de gală a primului film anime difuzat în lanțurile cinematografice din țara noastră și și-a exprimat această bucurie printr-un discurs sincer emoționat și emoționant. Îi mulțumesc cu această ocaziei stimabilului pentru interesul pe care l-a demonstrat pentru răspândirea culturii animației japoneze.

Mamoru Hosoda ne propune o interpretare digitalizată a basmului Frumoasa și Bestia, în care Suzu, o fată timidă de 17 ani, reușește să se exprime cântând în aplicația U ascunzându-se în spatele identității de Belle. La scurt timp după ce devine extrem de populară, un utilizator poreclit „Bestia” face ravagii în U dorind să fie lăsat în pace. Belle/Suzu este intrigată și vrea să afle cine este Bestia.

Pelicula ne introduce succint în lumea virtuală „U” în care se petrece jumătate din acțiunea filmului, o lume care ne duce cu gândul la Metaverse-ul propus de marile companii contemporane sau la Matrix. Diversitatea formelor și culorilor avtarurilor din U mi-au amintit și de Ready Player One. Universul în care se află Belle este unul mult mai pașnic decât cele cu care am făcut comparație. Există și indivizi care se luptă, da, dar în spirit competitiv.

Tehnologia din spatele lumii virtuale este fugar explicată. Cei 5 miliarde de utilizatori se conectează folosind un soi de căști wireless conectate la aplicația de pe smartphone, care este legată și la PC. Avatarul tău este creat în urma unei scanări biometrice a înfățișării tale. Bănuiesc că U te interpretează și într-o formă metaforică, altfel nu-mi explic design-ul inuman al multora dintre utilizatori. Sau poate că aceia au oferit la scanare un desen în locul unei fotografii. Orice ar fi, nu simt că am înțeles destul despre tehnologia care explică evenimentele din film. Scenariul se concentrează pe dezvoltarea personajelor și omite multe explicații știițifice ale fundalului SF. Mi-ar fi plăcut să existe câteva explicații logice și să nu rămân cu senzația că autorul pur și simplu nu prea a știut nici el cum să-și explice ce și-a imaginat.

Scenariul are suișuri și coborâșuri. Lăsând la o parte tehnologia slab creionată, aventura lui Suzu te face curios să afli deznodământul chiar dacă ai impresia că ști tot ce se va întâmpla dacă ești familiarizat cu basmul Frumoasei și Bestiei. Am fost până la urmă surprins de dezvăluirea Bestiei, deoarece credeam că știu despre cine e vorba și doar așteptam să văd când se vor prinde personajele. În ce privește romantismul, cred că povestea lui Suzu și a colegilor ei de clasă te va atinge mai profund dacă ești fan al poveștilor de dragoste din alte anime-uri și eventual dacă vârsta ta e cuprinsă între 13-19 ani. Am apreciat interpretarea vocală și expresiile faciale utilizate în anumite scene mai emoționante. Altfel, narativ vorbind, am simțit că se bat puțin câmpii până s-a ajuns la concluzie. În ceea ce privește Bestia și povestea din spatele ei, afli abia în ultima parte a filmului. Nu are nici o treabă cu romantismul, ci atinge în schimb un subiect sensibil care merită discutat, însă pentru care am simțit că s-a exagerat acțiunea întreprinsă în film care să ne atragă atenția asupra realității.

Justițiarii care vănează Bestia arată a echipă de supereroi, iar liderul lor Justian este sponsorizat. Cum funcționează aceste sponsorizări și de ce nu beneficiază tocmai Belle de ele, sau cum a pus mâna Justian pe o armă care îți dezvăluie identitatea reală, sunt alte lucruri care au rămas „în pom”. Cu mult mai interesante sunt personajele secundare din școală, care deși par de umplutură la început, spre final ajungi să-i îndrăgești pe colegii și profesorii lui Suzu.

Anime-ul este încă un gen pe care îl descopăr, dar sunt convins că și un expert este fascinat de ilustrațiile peisajelor naturale și antropice din realitatea lui Suzu. Nu pot spune același lucru despre lumea virtuală care arată a lume virtuală generică, goală, care nu-mi comunică nimic în afara faptului că este virtuală și atât, arătând ca interiorul unei plăci de bază. Nimic ilustrat în U nu m-a convins că 5 miliarde de oameni sunt aproape dependenți de această lume online. Abia așteptam scenele din realitate cu care să-mi clătesc ochii. Până și avatarurile pestrițe arată plictisitor. Evident, Belle este superbă, culoarea părului și detaliile de pe chip sunt de primă mână. Singurul alt personaj virtual arătos este o altă cântăreață care a fost populară înaintea lui Belle. Până și Bestia arată cumva generic.

Uneori se creează un efect caleidoscopic pe care fie îl urăști fie te captivează. Alte dăți, în lumea virtuală, se creează un vag sentiment de tridimensionalitate, care pare sintetică. Orice efect vizual mai avansat practic mi s-a părut că pălește pe lângă fundalurile pașnice din realitate. Inclusiv efectul de ploaie de pe asfalt mi s-a părut că arată de vis.

Scenariul mi-a lăsat mai multe de dorit, iar vizualul ar fi putut să mă impresioneze și în jumătatea virtuală a poveștii. Însă de la tot ce ține de sunet nu am ce cere în plus. Efectele sonore sunt realiste, vocile se disting limpede de la un personaj la altul și muzica este memorabilă. Aparatura de înregistrare din studio este cu siguranță una de o clasă superioară.

Melodiile lui Belle mi-au rămas o vreme în minte. Sunt liniștitoare și provoacă sentimente în sufletul tău. Cea mai memorabilă piesă este una dinspre final, în care actrița Kaho Nakamura dă tot ce poate. Sonorizarea perfomantă îți poate da fiori ca și cum ai participa cu adevărat la concert. Utilizatorii aprind lumini și cântă alături de Suzu, creând un ocean cald de luminițe. Momentul meu preferat din film.

Dacă filmul era o idee mai scurt sub cele două ore, ajungând mai repede la concluziile dorite, ar fi fost mai eficient în transmiterea mesajului. Odată ce te prinzi unde vrea să ajungă, ultimele 10 minute din film par cele mai lungi.

Povestea nu mi-a comunicat mare lucru, în schimb personajele în sine sunt memorabile pentru mine pentru felul în care au fost scrise și interpretate. Păcat că nu s-a depus același efort sau inspirație și în lumea virtuală ca în cea reală în ceea ce privește ilustrația. Orice ar fi, realizarea coloanei sonore este ce m-a impresionat cu adevărat la Belle și ar putea merita o vizită la cinema pentru aceasta măcar. Și pentru că este un anime adus, în sfârșit, în cinematografele românești.

Rămâne, așadar, să-l vedeți și să decideți singuri dacă vă este pe plac sau nu și vă așteptăm să discutăm despre el. Filmul Belle va fi disponibil din 4 februarie la cinema și este distribuit în România de Bad Unicorn.