Ascultă acest articol


Succesul (peste 200 de premii) unuia dintre cele mai populare jocuri de PlayStation 3, lansat în 2013 ca titlu exclusiv, The Last of Us, a făcut ca Naughty Dog și Sony Interactive Entertainment să-l remasterizeze pentru noua sa consolă PlayStation 4 reîmprospătând partea tehnică și adaptând jocul pentru PS4, dar nu s-au oprit aici… un remake fiind anunțat și primit foarte bine pe consola PlayStation 5!

După ani buni în care PlayStation a reușit să cucerească inimile jucătorilor cu exclusivități, au decis să încerce să renunțe la această facilitate importantă prin portarea pe PC. Primele portări pe PC au fost un succes, God of War, Marvel’s Spider-Man și Miles Morales, Uncharted și Horizon Forbbiden West fiind francize cu care au sosit cu succes pe rig-urile jucătorilor fiind adaptate corespunzător și bine optimizate, iar cu succesul debutului pe micul ecran, via HBO MAX, a serialului The Last of Us, lansarea pe PC a remake-ului titlului de PS5 este oarecum naturală, timpul fiind ales foarte bine pentru lansare, dar…

Cu atâtea reușite de portări pe PC, PlayStation era aproape sigur că și cu remake-ul TLoU vor da lovitura, sentimentul fiind împărtășit și de fani, iar așteptările nefiind mari, căci celelalte portări au fost bune așadar “știam” că și Part 1 va sosi și va fi un succes garantat. Ei bine, imediat după lansare ușor-ușor părerile jucătorilor nu erau tocmai pozitive. Nici bine văzuți cu jocul instalat pe SSD-ul din PC, în meniu, înainte de a da drumul jocului, jucătorii au fost puși pe bară să aștepte nu minute bune ci ore lungi, interminabile timp în care priveam cum, într-un colțișor, jocul își “pregătește”… texturile (Shader Rebuild).

E drept, și la celelalte portări a făcut același lucru dar nesimțitor, timpii fiind scurți și totul încadrându-se în parametrii normali. Jucând toate titlurile din francizele pomenite, pe consolele PS3, PS4 Pro, iar acum în prezent, PS5 și adaptările sale pentru PC, a căzut foarte aiurea această fază. Pe un sistem nu foarte puternic, dar cu o placă video de generație mai nouă, cu privirea la meniu și la procentul de încărcare a acelor texturi (care la un moment dat a rămas înțepenit) nu-mi venea să cred cum treceau ORE aiurea, dar și mai periculos a fost că tot acest proces a încins PC-ul cum nu mi s-a mai întâmplat niciodată de când am PC (și sunt deținător de astfel de sistem de la 386 – da, știu, sunt bătrân). Cu temperatura la procesor  sărită peste 90 de grade, cu sistemul întreg clocotind la 60 de grade și GPU rezistând, săracul, pe la 65%, se auzeau ventilatoarele ca niște turbine și unitatea centrală s-a tranformat într-o mini-centrală nucleară care părea că va exploda dintr-o secundă în alta.

Ajuns pe la 70%, după ore bune, de acolo și până la 100% parcă a mers mai repejor, și odată finalizat (noroc cu gerul din cameră ajutat fiind de vremea rece și toate geamurile deschise) am oprit sistemul cu o rugăciune la Sf. Batman că a scăpat cu viață (și eu și el) și l-am lăsat să-și revină. Ei bine, am dat drumul la joc – foarte important de știut că acest procedeu a avut loc imediat la lansarea jocului – și am și înregistrat prima parte a jocului, la primul gameplay avut, ca să puteți să vedeți singuri, exact cum “se mișcă” și care e situațiunea. Cu setările toate la maximum posibil, în 4K, cu Ray Tracing dat drumul, pe un sistem cu CPU Ryzen 5, 32GB RAM, SSD destul de rapid și GPU NVIDIA GeForce RTX 4080, iată cam cum stă treaba pe partea de gameplay și tehnic:

După această oră de joc, care, după cum vedeți și singuri, are anumite încetiniri, la un moment dat, dar se comportă bine în mare și arată incredibil de mișto d.p.d.v. tehnic, dar este jucabil, asta clar. Am luat o pauză și am urcat acest clip, timp în care am observat că apar păreri ale jurnaliștilor și a jucătorilor care nu erau deloc “roz”. Se menționa, bineînțeles, cele descoperite și de noi și că pe sisteme mai slabe situația era chiar și mai rea, indiferent de setările grafice alese, însemnând că e o problemă clar cu optimizarea.

După o perioadă (zile/săptămâni), SIE nu a stat degeaba și a lansat update-uri/patch-uri care, ușor-ușor au corectat problemele semnalate, feedback-ul jucătorilor fiind ascultat și chiar și acum, în acest moment, tot se mai lucrează, după câteva update-uri destul de masive de gigi buni de date. Cel mai nou și voluminos fiind patch-ul 1.0.5, lansat pe 9 mai care vine cu descrierea: “Patch-ul se concentrează pe îmbunătățirea performanțelor, reducerea timpului pentru Shader Building și posibilitatea fidelității texturilor pe preset-urile Low și Medium. Acest patch va necesita un “full shader rebuild.”

După aplicarea patch-ului (a durat cam 20 minute) am dat drumul la joc și în meniu, a început acel shader rebuid, de această dată mai rapid și separat pentru jocul de bază și pentru prequel-ul Left Behind, iar odată intrat în joc pot spune că acele probleme semnalate cu optimizarea nu le-am mai simțit. Jocul e mai fluent și arată (tind să mă repet) incredibil de bine vizual/auditiv.

RTX ON

Varianta de PC aduce suport pentru AMD FSR 2.2 și Nvidia DLSS Super Resolution, dar și VSync și opțiuni frame rate cap și multe pentru Texture Quality, Shadows, Reflections, Ambient Occlusion etc. Nu lipsește nici suportul pentru monitoarele Ultra-Wide (21:9 Ultrawide și 32:9 Super Ultrawide) și sunet 3D audio de care m-am bucurat și eu pe căștile cu acest suport, Sony INZONE H9.

Bineînțeles că nu lipsește suportul pentru controller-ul DualSense pe care nu am ezitat să-l punem la teste și care a fost la fel de responsive și mișto precum pe PS5, acel haptic feedback și dynamic triggers funcționând exact așa cum trebuie. Pentru că tot îl aveam aproape, chiar și controller-ul Razer Wolverine V2 Chroma a funcționat bine, iar pe tastatură și mouse parcă ai o libertate mai mare de mișcare în joc. Posibilitatea de a-ți pune tastele exact cum vrei e și el un avantaj pe PC, iar categoria de Accesibilitate e destul de stufoasă în TLoU PI.

Specificațiile tehnice necesare, sunt și ele întinse pe o plajă mai mare de necesități, care oferă chiar și celor cu sisteme mai vechi posibilitatea de a se bucura de joc:

Odată ce treci peste partea tehnică și revi la joc, povestea nu are cum să nu te atingă într-un punct sensibil lucru ce a fost adaptat perfect și în serialul de televiziune, primul sezon fiind primit foarte bine de telespectatori și “aprobat” de jucătorii-fani ai seriei, Neil Druckmann punându-și amprenta pe amândouă. În așteptarea Part II și a sezonului 2 al serialului, The Last of Us – Part I merită luat și butonat, savurat și rejucat de câte ori simți TU nevoia, iar cu primul sezon al serialului poți face la fel și-l găsești pe HBO MAX.

The Last of Us – Part 1 este disponibil acum pe PC.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.